A Trail of Devastation – Bir bakışta Adidas’ın “Yeezy” fiyaskosu

RAM

New member
Kanye West ve Adidas arasındaki işbirliği, şirketin satış rekorları kırmasına yardımcı olacaktır. Ama sonra müzisyen grubu bir krize sürükledi. Genel Bakış.


Kısa bir süre önce, spor malzemeleri üreticisi Adidas, müzisyen Kanye West’i parlak bir tasarımcı ve her şeyden önce bir satış garantörü olarak kutladı. CEO Björn Gulden, o zamanlar hala rakibi Puma’da çalışan Adidas ve ABD’li müzisyende neler olup bittiğini görünce “gözlerinin büyüdüğünü” itiraf etti.


Ancak daha sonra rapçinin kamuoyuna yaptığı açıklamalar giderek daha aşırı hale geldi, çalışanlara karşı davranışları giderek daha çirkin hale geldi ve Adidas üzerindeki baskı arttı. Artık kendisine “Ye” diyen West’in Yahudi karşıtı açıklamalarının ardından, nihayet Ekim 2022’de işler bozuldu: West gitmek zorundaydı, ancak tasarladığı çok sayıda yaşam tarzı ürünü de dahil olmak üzere neden olduğu sorunlar devam etti.


Cuma günü hissedarlarla yapılan yoğun görüşmelerin ardından nihayet bir çözüme ulaşıldı: ürünler satılmaya devam edilecek – en azından şimdilik bunların bir kısmı. Paranın “önemli bir kısmı” ayrımcılık, nefret, ırkçılık ve antisemitizmle mücadele eden kuruluşlara bağışlanacak. Burada bununla ilgili daha fazla bilgi edinebilirsiniz.


Yani kriz önlendi mi? Bu gerçekten söylenemez. Skandal rapçi West, Adidas’ta zeminde ciddi hasar bıraktı. Milyonlarca zarar, yönetici koltuğunun değiştirilmesi gerekti, şirketin itibarı zedelendi ve ardından yatırımcılar tarafından toplu dava açıldı.


milyonluk kayıplar


Skandal rapçiden ve “Yeezy” ürünlerinden pahalı uzaklaşması, spor malzemeleri üreticisinin daha ilk çeyrekte zarar etmesine neden oldu. Sonuç olarak, 2023’ün ilk üç ayında eksi 24 milyon avro oldu. Yılın tamamı için neredeyse hiç kar olmayacak ve şirket, Şubat ayının başlarında marjinal olarak olumlu bir sonuçla kapanacaktı.

ABD'deki Adidas mağazası: Şirket inişli çıkışlı bir dönem geçiriyor.
ABD'deki Adidas mağazası: Şirket inişli çıkışlı bir dönem geçiriyor.

ABD’deki Adidas mağazası: Şirket inişli çıkışlı bir dönem geçiriyor. (Kaynak: Ron Sachs/imago görselleri)

Grup, satışların durmasının bu yıl satışlarda 1,2 milyar euro ve faaliyet karında 500 milyon euro kaybedeceği anlamına geleceğini belirtmişti. Ve West, herhangi bir satıştan komisyon alma hakkına sahiptir. Hissedarlar, Mayıs ortasındaki genel kurul toplantısında, hisse değerlerinin önemli bir kısmının, en azından geçici olarak, kaybedilmesi nedeniyle zaten protestoda bulundular. Bazıları Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulunu görevden almayı reddetti.


Şu anda iletilmiş olan pazarlama kampanyasının mali etkileri hala belirsizdir. Şirket Cuma günü yaptığı açıklamada, bazı ürünleri satma kararının bilinen finansal görünüm üzerinde doğrudan bir etkisi olmadığını söyledi. Gelirlerin satılması ve bağışlanması durumunda ise Adidas yine de 500 milyon Euro’luk bir zarar üstleniyor. Ancak bu, en azından 200 milyon avroya varan eşyaların imha edilmesi masrafından tasarruf sağlayacaktır.


itibar riski


Adidas, “Yeezy” ürünlerinin satışında Cuma günü bulduğu çözüm için alkış aldı. Satıştan elde edilecek gelir, anti-Semitizm ve ayrımcılıkla mücadele eden kuruluşlara bağışlanacak. Bunlar arasında anti-Semitizmle mücadele eden Amerikan Karalama Karşıtı Lig (ADL) ve George Floyd’un üç yıl önce Minneapolis’te polis şiddetiyle ölümüne kadar uzanan Philonise & Keeta Floyd Sosyal Değişim Enstitüsü yer alıyor.


Anti-Defamation League CEO’su Jonathan A.Greenblatt, “Yahudi düşmanlığının Amerika Birleşik Devletleri’nde tarihi seviyelere ulaştığı ve dünya çapında yükseldiği bir zamanda, Adidas’ın olumsuz bir durumu nasıl çok olumlu bir sonuca dönüştürdüğünü takdir ediyoruz” dedi.


Ancak riskli olan, ürünlerin satışının ne gibi sonuçlara yol açabileceğidir. Koleksiyoncu sahnesi başlangıç bloklarında. Amerikan Yahudi Komitesi’nden Holly Huffnagle, “Zorluk şu ki, ayakkabılar piyasaya çıktıktan ve insanlar onları giydikten sonra, yaratıcılarının Yahudi karşıtı mesajlarının yayılmamasını sağlamalıyız” dedi.


Bir başka olası ikilem sorusu da belirsizliğini koruyor: Taraftarların gıpta ile baktığı “Yeezy” hissesi satılırsa West yüksek komisyon almaya hak kazanır ki bu da Adidas’ın imajı için iyi olmaz. Cuma günü açıklanan çözüme Ye’nin dahil olup olmadığı sorulduğunda bir sözcü, kalan hisseyi satma kararının Adidas’ın kararı olduğunu söyledi.