Almanya ekonomisi zar zor bir yere varıyor

RAM

New member



Ekonomistlerin bahar raporu bu yıl için iyi şeyler olacağına dair pek umut vermiyor. Sadece enflasyon önceden düşünülenden daha olumlu gelişiyor.


Alman ekonomisinin toparlanması hâlâ uzun zaman alıyor. Federal hükümete ekonomik konularda tavsiyelerde bulunan beş ekonomist, bahar raporlarında cari yıl için yalnızca yüzde 0,2'lik mini bir büyüme bekliyor. Bunu yaparak tahminlerini sonbahardan itibaren yarım puanlık bir düşüşe doğru düzeltiyorlar; o zamanlar 2024 yılı için gayri safi yurtiçi hasılada hala yüzde 0,7'lik bir artış bekliyorlardı.


Çarşamba günü Berlin'deki Ekonomik Danışma Konseyi üyesi ekonomist Martin Werding, “Bunlar kötü rakamlar” dedi. “Özel hane halkı şu anda hâlâ temkinli tüketim yapıyor, sanayi ve inşaat sektörü yalnızca küçük miktarda yeni sipariş kaydediyor. Ancak Alman ekonomisinin 2024 yılı boyunca bir miktar ivme kazanmasını bekliyoruz.” Önümüzdeki 2025 yılında Almanya ekonomisinin en az yüzde 0,9 oranında büyümesi bekleniyor.


Dünya ticaretinde ihracatı artıran yavaş bir artış da yardımcı olacaktır. Ancak ekonomist Veronika Grimm şöyle diyor: “İhracat odaklı şirketler şiddetli rekabetle, artan işgücü maliyetleriyle ve sürekli artan enerji fiyatlarıyla karşı karşıya.”


Enflasyon son dönemde beklenenden daha hızlı düşüyor


Ekonomistler artık enflasyonda çok daha olumlu bir gelişme bekliyor. Sonbaharda beklenenin aksine fiyatların bu yıl daha yavaş artması bekleniyor: Uzmanlar bu yıl ortalama yüzde 2,4 enflasyon bekliyor ve 2025'te fiyat artışının yıllık ortalama yüzde 2,1'e kadar zayıflaması bekleniyor. . Bu, kabaca Avrupa Merkez Bankası'nın (ECB) tüm euro bölgesi için döviz gözlemcisi olarak belirlediği yüzde ikilik yıllık enflasyon hedefine tekabül ediyor.


Ekonomist Ulrike Malmendier bu nedenle ECB'nin yakın zamanda keskin bir şekilde artırılan kilit faiz oranlarını yaz aylarında yeniden düşürmesini bekliyor. “Şirketler için ortaya çıkan iyileşen finansman koşulları, özel yatırımı teşvik edecektir” dedi.


Ancak uzmanlar işgücü piyasasıyla ilgili alarm veriyor ve bir kez daha demografik değişimin sonuçları konusunda uyarıda bulunuyorlar. Almanya'daki şirketler halihazırda boş pozisyonları doldurmakta giderek zorlanıyor. Sonuç: Almanya'nın büyüme beklentisi zayıf olmaya devam ediyor.


Ekonomistler 2029'a kadar zayıf büyüme uyarısında bulundu


Daha sonbahar gibi erken bir tarihte ekonomistler, mevcut koşullar altında elde edilebilecek maksimum büyümenin (üretim potansiyeli olarak adlandırılan) on yılın ikinci yarısında yalnızca minimum düzeyde olacağına dikkat çekti. Kasım tahminine göre 2028 yılına kadar bu oran yılda sadece yüzde 0,4 olacak.


Şimdi, altı ay sonra ve ekonomi politikasının dürtüleri hakkında politikada yapılan sayısız tartışmanın ardından hükümet danışmanları şu sonuca vardı: Neredeyse hiçbir şey iyileşmedi. Potansiyel büyümenin “2029'a kadar bu düşük seviyede kalması muhtemel.”


Trafik ışığı hükümeti şu anda bu gelişmenin nasıl geliştirilebileceğini tartışıyor. Bu muhtemelen şirketlerin üzerindeki yükü hafifletmek için ek mali kaynakları da içerecektir.


Devletin tasarruf etmesi gerekiyor


Aynı zamanda Uzmanlar Konseyi üyesi olan ekonomist Achim Truger'e göre buradaki sorun şu: “Maliye politikası kısıtlayıcı. Bütçenin ve ekonomi politikasının gelecekteki şekli belirsiz çünkü federal hükümetin 2025 konsolidasyon rotası hala belirsiz.” Özellikle, borç frenine uyum sağlamak için ek tasarruf çabalarının gerekli olup olmayacağı sorusu hala cevapsız durumda.


Danışma Konseyi, hükümetin, işverenlerin ve sendikaların önerisiyle aday gösterilen beş bağımsız ekonomistten oluşuyor. Komitede Werding, Truger ve Malmendier'in yanı sıra başkan Monika Schnitzer ve ekonomist Veronika Grimm de yer alıyor.


Son zamanlarda ikincisi hakkında sorunlar yaşanmıştı. Nedeni: Kendini kanıtlamış enerji uzmanı Grimm, konseyin diğer dört üyesinin çıkar çatışması olarak gördüğü DAX grubu Siemens Energy'deki denetim kurulu görevini kabul etmişti. Grimm, iddialara karşı kendisini savundu ve diğer üyelerin taleplerinin aksine komitenin bir parçası olarak kaldı. (t-online bildirildi.)


Mevcut bahar raporu aynı zamanda Grimm ve meslektaşları arasındaki görüş farklılıklarını da gösteriyor. Ekonomistler, ekonomik görünümün yanı sıra, Almanya'da yük taşımacılığının nasıl daha iklim dostu hale getirilebileceği sorusuna da özel bir bölüm ayırdı.


Schnitzer, Truger, Werding ve Malmendier'e göre devletin öncelikle elektrikli kamyonlar için şarj altyapısını genişletmeye odaklanması gerekiyor. Ancak Grimm buna tamamen katılmak istemedi ve farklı bir görüş, azınlık oyu formüle etti. İddiaları şu: Karayolu trafiği, yalnızca elektrifikasyon yoluyla iklim açısından nötr hale getirilemez. Teknolojiye açık kalmak ve hidrojenin kamyonlarda yakıt olarak kullanılması gibi diğer seçenekleri göz ardı etmemek daha iyidir.