Çalışanların işten sonra ulaşılabilir olması gerekiyor mu?

RAM

New member



Kapatın ve işi geride bırakın: Bu, tüm çalışanların hakkıdır. Peki ya boş zamanlarınızda hala sürekli iletişim halindeyseniz?


Özel hayatınıza: Birçok çalışan işin bitmesini, hafta sonunu veya işten sonraki tatili sabırsızlıkla bekliyor. Ancak şirketten gelen aramalar veya e-postalar nedeniyle tekrar tekrar günlük işlere kapılıp gidiyorlar.


Bu yasal olarak nasıl düzenlenir? Çalışanlar boş zamanlarında ne zaman müsait olmalıdır? Genel Bakış.


Çalışanların işten sonra ve hafta sonları müsait olmaları gerekiyor mu?


Genel olarak çalışanların yalnızca çalışma saatleri boyunca işverene erişebilmesi gerekir. Ancak istisnalar da var. Klasik: çağrı üzerine görev. Burada çalışanların evden veya şantiyeden müsait ve çalışmaya hazır olmaları gerekiyor.


Çalışanların geleneksel çalışma saatleri dışında da hazır bulunmasını gerektiren başka durumlar da vardır. Avukat Ulrich Sittard, “Örneğin, esnek bir çalışma süresi sistemi üzerinde anlaşmaya varılmışsa ve çalışma saatlerinin değişebileceği açıksa durum böyledir” diyor. Federal İş Mahkemesi (BAG), geçen yıl böyle bir durumda çalışanların çalışma saatleri dışında da çalışma saatlerinin durumunu öğrenmeleri gerektiğine karar vermişti.


Yöneticiler için neler geçerlidir?


Genel olarak, yöneticiler gibi özel sorumluluklara sahip çalışanların, geleneksel çalışma saatleri dışında da hazır bulunma konusunda sözleşmeden doğan ek bir yükümlülüğü olabilir.


Yöneticilerin ayrıca sıklıkla güvene dayalı çalışma saatleri vardır. Sittard, “O halde çalışma saatleri ile boş zaman arasındaki ayrım zaten daha zor. Sonuçta pek çok şey, mahkemeler tarafından karara bağlanmadığı için yasal olarak belirsiz” diyor.


Federal Çalışma Mahkemesi, yukarıda bahsi geçen Ağustos 2023 tarihli kararıyla, profesyonel bir mesajın her okunmasının doğrudan iş olmadığını açıkça ortaya koydu. Sittard, “Bir departman yöneticisi hafta sonu rastgele birkaç e-posta okursa, bu iş sayılmaz” diyor. Daha sonra masaya gidip sunumlar hazırlarsa, hepsi bu.


Tatilde erişilebilirlik nasıl düzenlenir?


Aynı zamanda Alman Avukatlar Birliği'nin İş Hukuku Çalışma Grubu'nun yönetim kurulu üyesi olan Ulrich Sittard, “Genellikle tatil sırasında müsait olma zorunluluğu yoktur” diye açıklıyor.


Federal İş Mahkemesi'nin aldığı karara göre, iş sözleşmelerinde tatil sırasında bulunmayı öngören hükümler de etkisiz. Hukuk uzmanı, “Bu içtihat, Federal Tatil Yasasına göre yalnızca asgari tatili, yani haftada beş iş günü ile 20 günü ifade ediyor” diye açıklıyor. İşverenin sözleşmeyle ek tatil günleri vermesi durumunda, bu ekstra yasal izin için özel bir düzenleme geçerli olabilir.


Uygulamada istisnalar sıklıkla yöneticiler için de geçerlidir. Sittard, “Fakat bu gri bir alan” diyor. Ona göre çoğu iş avukatı, yöneticilerin hazır bulunma zorunluluğunun olduğunu varsaymıyor. Bununla birlikte, özellikle sorumlu pozisyonlar söz konusu olduğunda, acil durumlarda bile tatilde hazır bulunmaya ilişkin sözleşmeye dayalı olarak mutabakata varılmış ek bir yükümlülük söz konusu olabilir. “Fakat bu iş cep telefonunuzun her zaman yanınızda olması gerektiği anlamına gelmiyor.”


Çalışanlar boş zamanlarında sürekli temasa nasıl tepki veriyor?


Kesin olan bir şey var: Açıkça tanımlanmış çalışma saatleri sayesinde, bir çalışanın çalışma saatleri dışında da müsait olması gerekmiyor. Sittard, “Bundan dolayı ne uyarılabilirsiniz ne de işinize son verebilirsiniz” diyor.


Ancak konuyu yöneticiyle açıkça tartışmak mantıklıdır. Pratik uygulamalar genellikle yasal durumdan farklılık gösterir ve daha sonra çalışanlar, yasal olarak gerekli olmasa da, açık tartışmayı mı yoksa uyum sağlamayı ve hazır olmayı mı istediklerine karar vermek zorundadır.


Gietzen-Wieland, yöneticinin boş zamanlarında çalışanlarla görüşmenin ardından iletişime geçmeye devam etmesi durumunda çalışanların çağrıyı kabul etmemesi veya kısa mesaja yanıt vermemesi gerektiğini tavsiye ediyor. Ondan bir ipucu daha: Yöneticinin numarasını cep telefonunuzun telesekreterine iletin.


Bielefeld'den işletme koçu Ute Gietzen-Wieland, “Yöneticiyle açık bir görüşme için çalışanların retorik açısından kesinlikle iyi hazırlanmaları ve çatışmayı önlemek için hassas kelimeler seçmeleri gerekiyor” diyor.