RAM
New member
Çinli şirketler Shein ve Temu, ucuz mallarla Avrupa ve ABD pazarlarını ele geçirdi. Ancak malların nakliyesi sorunlara yol açmaktadır.
Çinli şirketler Temu ve Shein'in hızlı büyümesi yalnızca Avrupa ve ABD pazarlarını ucuz kıyafetlerle doldurmakla kalmıyor. Artık küresel hava taşımacılığında darboğazlara neden oluyor ve navlun oranlarının rekor seviyelere çıkmasına neden oluyor. Reuters haber ajansına konuşan bir Alman lojistik uzmanı, “Çin'den gelen talep 2023 ortasında hâlâ çok zayıftı, ancak yılın sonundan itibaren aniden büyük bir artış gösterdi” dedi. “Bunun arkasında iki şirketin olduğu ortaya çıktı: Temu ve Shein.”
Husilerin Kızıldeniz'deki gemilere yönelik saldırıları nedeniyle şirketlerin bazı malları uçakla taşımak istemesi halinde uçakların ilave miktarları karşılaması pek mümkün olmayacaktı. Bollore Logistics'in Çin işinden sorumlu Basile Ricard, “Hava taşımacılığını etkileyen en büyük trend Kızıldeniz değil, Shein ve Temu gibi Çinli e-ticaret şirketleridir” diyor.
Shein ve Temu her gün binlerce tonu uçuruyor
Birkaç avro karşılığında gömlek ve pantolonun yanı sıra ev eşyaları ve oyuncaklarla şirketler, İnternet işinde kendilerine güçlü bir konum yarattılar. Coresight Research gibi pazar gözlemcilerine göre Shein, küresel hızlı moda pazarının yaklaşık beşte birini tek başına kontrol ediyor.
Haziran 2023 ABD Kongresi raporuna göre Shein ve Temu birlikte Amerika'ya her gün 600.000 paket gönderiyor. Almanya'da bu sayının şu anda günde 400.000 civarında olduğu tahmin ediliyor. Tüm mallar siparişten hemen sonra birkaç gün içinde ulaştığından, bunun hava taşımacılığı açısından ciddi sonuçları vardır.
Sektör uzmanlarından alınan verilere göre, Shein ve Temu'nun her biri günde 4.000 ila 5.000 ton arasında mal taşıyor. Başka bir deyişle, sırf bu amaçla her gün yüzden fazla Boeing 777 kargo uçağı havalanmak zorunda kalıyor. Karşılaştırma için: Apple gibi büyük teknoloji şirketleri günde yalnızca 1.000 ton yönetiyor. Sektör kaynaklarına göre uçaklardaki kargo alanı için şimdiden mücadele etmek zorundalar. Apple sorulduğunda yorum yapmayı reddetti.
Göm
Mallar gümrük sınırının altında paketleniyor
Shein ve Temu'nun stratejisi açık görünüyor: Her iki şirket de doğrudan Çin'den teslimat yapıyor ve ürünleri Berlin, New York veya Rio de Janeiro'daki evinize teslim ediyor. Aracı yok, lojistik merkezleri ya da depolar da yok. İade edilen gömlek, tost makinesi veya oyuncaklar imha edilecektir. Bazı uygulamalar, yeni satın alımları teşvik etmeyi amaçlayan oyunlar gibi tasarlanmıştır. Veri koruma savunucuları bunların şüpheli olduğunu düşünüyor. Ancak tüketici savunucuları, güvenlik endişeleri nedeniyle birçok ürüne karşı da uyarıda bulunuyor.
Mallar da ucuz çünkü şirketler her şeyi ülkelerin gümrük sınırlarının altında paketlemeye dikkat ediyor. Bir lojistik uzmanı, “Brezilya için bir kalem dört parçaya bölündü ve tek tek paketlendi” diyor. Elektrikli ürünlerin ihracatına yönelik Çin'in nispeten katı düzenlemelerinden kaçınmak için, mallar artık kamyonla Vietnam'a taşınıyor ve ardından Hanoi'den uçuyor.
Tayland bile bir hedefti çünkü oradaki birçok yolcu uçağının karnında hala kargo kapasitesi vardı ve hava navlun oranları da buna bağlı olarak daha düşüktü. Ayrıca şirketler artık uçakları kendileri tedarik etmeye çalışıyor: “Temu'nun kiralamak için on iki büyük taşıyıcı aradığını duyduk. Alabilecekleri her uçak için pazarda arama yapıyorlar. Hatta doğrudan web sitemizden bir talep aldık”, Hava taşımacılığı taşımacılığı şirketi Unique Logistics'in Başkan Yardımcısı Marc Schlossberg şöyle diyor:
Lojistikçiler bazen yük artışını eleştiriyor
Reuters'in sorusuna Temu, nakliye rotalarını ve teslimat sürelerini kısaltmak için ABD ve Avrupa'da aracılar aradığını söyledi. Shein zaten ABD'deki depoları kullanmaya başladı. Şirket, “Shein sürekli olarak gelişmek ve müşteriler için daha verimli hale gelmek için çalışıyor” dedi.
Ancak lojistikçiler Çin'den gelen yük artışının hızla azalmasını beklemiyor. Bir Schenker sözcüsü, bazı yük hatlarının kapasitelerini artırmasına rağmen, bunların da zaten uzun vadeli olarak rezerve edildiğini söyledi. “Önümüzdeki aylarda güçlü talebin devam etmesini bekliyoruz.”
Ancak sektörde gerçekte neşe getirmesi gereken şeylere de eleştirel bir gözle bakılıyor. Bir lojistik şirketinin Asya yöneticisi, Temu ve Shein ile yapılan işin kalıcı olup olmayacağının belirsiz olduğunu söylüyor. Yıllardır güvenilir olan müşterilerin artık dışarı itilme riski var. “Çevre dostu olma ve sürdürülebilirlik açısından da Temu ve Shein ile yapılan anlaşma zaten bir felaket.”
Çinli şirketler Temu ve Shein'in hızlı büyümesi yalnızca Avrupa ve ABD pazarlarını ucuz kıyafetlerle doldurmakla kalmıyor. Artık küresel hava taşımacılığında darboğazlara neden oluyor ve navlun oranlarının rekor seviyelere çıkmasına neden oluyor. Reuters haber ajansına konuşan bir Alman lojistik uzmanı, “Çin'den gelen talep 2023 ortasında hâlâ çok zayıftı, ancak yılın sonundan itibaren aniden büyük bir artış gösterdi” dedi. “Bunun arkasında iki şirketin olduğu ortaya çıktı: Temu ve Shein.”
Husilerin Kızıldeniz'deki gemilere yönelik saldırıları nedeniyle şirketlerin bazı malları uçakla taşımak istemesi halinde uçakların ilave miktarları karşılaması pek mümkün olmayacaktı. Bollore Logistics'in Çin işinden sorumlu Basile Ricard, “Hava taşımacılığını etkileyen en büyük trend Kızıldeniz değil, Shein ve Temu gibi Çinli e-ticaret şirketleridir” diyor.
Shein ve Temu her gün binlerce tonu uçuruyor
Birkaç avro karşılığında gömlek ve pantolonun yanı sıra ev eşyaları ve oyuncaklarla şirketler, İnternet işinde kendilerine güçlü bir konum yarattılar. Coresight Research gibi pazar gözlemcilerine göre Shein, küresel hızlı moda pazarının yaklaşık beşte birini tek başına kontrol ediyor.
Haziran 2023 ABD Kongresi raporuna göre Shein ve Temu birlikte Amerika'ya her gün 600.000 paket gönderiyor. Almanya'da bu sayının şu anda günde 400.000 civarında olduğu tahmin ediliyor. Tüm mallar siparişten hemen sonra birkaç gün içinde ulaştığından, bunun hava taşımacılığı açısından ciddi sonuçları vardır.
Sektör uzmanlarından alınan verilere göre, Shein ve Temu'nun her biri günde 4.000 ila 5.000 ton arasında mal taşıyor. Başka bir deyişle, sırf bu amaçla her gün yüzden fazla Boeing 777 kargo uçağı havalanmak zorunda kalıyor. Karşılaştırma için: Apple gibi büyük teknoloji şirketleri günde yalnızca 1.000 ton yönetiyor. Sektör kaynaklarına göre uçaklardaki kargo alanı için şimdiden mücadele etmek zorundalar. Apple sorulduğunda yorum yapmayı reddetti.
Göm
Mallar gümrük sınırının altında paketleniyor
Shein ve Temu'nun stratejisi açık görünüyor: Her iki şirket de doğrudan Çin'den teslimat yapıyor ve ürünleri Berlin, New York veya Rio de Janeiro'daki evinize teslim ediyor. Aracı yok, lojistik merkezleri ya da depolar da yok. İade edilen gömlek, tost makinesi veya oyuncaklar imha edilecektir. Bazı uygulamalar, yeni satın alımları teşvik etmeyi amaçlayan oyunlar gibi tasarlanmıştır. Veri koruma savunucuları bunların şüpheli olduğunu düşünüyor. Ancak tüketici savunucuları, güvenlik endişeleri nedeniyle birçok ürüne karşı da uyarıda bulunuyor.
Mallar da ucuz çünkü şirketler her şeyi ülkelerin gümrük sınırlarının altında paketlemeye dikkat ediyor. Bir lojistik uzmanı, “Brezilya için bir kalem dört parçaya bölündü ve tek tek paketlendi” diyor. Elektrikli ürünlerin ihracatına yönelik Çin'in nispeten katı düzenlemelerinden kaçınmak için, mallar artık kamyonla Vietnam'a taşınıyor ve ardından Hanoi'den uçuyor.
Tayland bile bir hedefti çünkü oradaki birçok yolcu uçağının karnında hala kargo kapasitesi vardı ve hava navlun oranları da buna bağlı olarak daha düşüktü. Ayrıca şirketler artık uçakları kendileri tedarik etmeye çalışıyor: “Temu'nun kiralamak için on iki büyük taşıyıcı aradığını duyduk. Alabilecekleri her uçak için pazarda arama yapıyorlar. Hatta doğrudan web sitemizden bir talep aldık”, Hava taşımacılığı taşımacılığı şirketi Unique Logistics'in Başkan Yardımcısı Marc Schlossberg şöyle diyor:
Lojistikçiler bazen yük artışını eleştiriyor
Reuters'in sorusuna Temu, nakliye rotalarını ve teslimat sürelerini kısaltmak için ABD ve Avrupa'da aracılar aradığını söyledi. Shein zaten ABD'deki depoları kullanmaya başladı. Şirket, “Shein sürekli olarak gelişmek ve müşteriler için daha verimli hale gelmek için çalışıyor” dedi.
Ancak lojistikçiler Çin'den gelen yük artışının hızla azalmasını beklemiyor. Bir Schenker sözcüsü, bazı yük hatlarının kapasitelerini artırmasına rağmen, bunların da zaten uzun vadeli olarak rezerve edildiğini söyledi. “Önümüzdeki aylarda güçlü talebin devam etmesini bekliyoruz.”
Ancak sektörde gerçekte neşe getirmesi gereken şeylere de eleştirel bir gözle bakılıyor. Bir lojistik şirketinin Asya yöneticisi, Temu ve Shein ile yapılan işin kalıcı olup olmayacağının belirsiz olduğunu söylüyor. Yıllardır güvenilir olan müşterilerin artık dışarı itilme riski var. “Çevre dostu olma ve sürdürülebilirlik açısından da Temu ve Shein ile yapılan anlaşma zaten bir felaket.”