RAM
New member
Trafik ışığı koalisyonu bu konu üzerinde uzun süredir tartışıyor ancak uzlaşma çatlamaya başlıyor: Ekonomi Bakanı Habeck girişimcilere tedarik zinciri yasasının askıya alınmasını önerdi.
Federal Ekonomi Bakanı Robert Habeck Cuma günü şaşırtıcı bir şekilde, yakın zamanda kabul edilen Tedarik Zinciri Durum Tespiti Yasasını iki yıl süreyle askıya almak istediğini duyurdu. Yeşil siyasetçi, Cuma günü Berlin'deki lüks otel Adlon'da düzenlenen Aile İşleri Günü'nde, “Yasayı iki yıl içinde Avrupa'da ulusal düzeyde nelerin uygulanacağına ilişkin bakış açısıyla artık yasayı duraklatabiliriz” dedi.
Bu arada düzenlemeleri gönüllü olarak takip etmek isteyen şirketlere de indirgeyebiliriz, “Sanırım herkesi dışarıda bırakabiliriz.” Habeck, “Bu özgürleştirici bir hamle olurdu” dedi.
Kanun, şirketleri tedarik zincirlerindeki suiistimallerden sorumlu tutuyor. 2024 yılından bu yana en az 1.000 çalışanı olan şirketlere başvuruyor. Temel amaç çevresel günahları ve zorla çalıştırmayı önlemektir. Ancak ekonomi çok fazla bürokrasiden şikayetçi. Çok sayıda sorumluluk ve durum tespiti yükümlülüğü yalnızca büyük şirketleri değil aynı zamanda orta ölçekli ve aile tarafından işletilen işletmeleri de etkilemektedir. FDP defalarca yasaya karşı kampanya yürütürken, SPD yasanın lehine kampanya yürüttü.
Mayıs ayı sonunda AB ülkeleri de bir tedarik zinciri kanunu üzerinde anlaşmaya vardı. Bunun hâlâ AB'nin resmi bir gazetesinde yayınlanması gerekiyor ve daha sonra yürürlüğe girecek. Üye devletlerin daha sonra yeni kuralları ulusal kanunlara uygulamak için iki yılı var. Habeck'in iki yıllık arayla kastettiği şey bu.
Mevcut ulusal mevzuat ile AB mevzuatı arasındaki en büyük fark sorumluluktur. Alman kanunları, şirketleri özen yükümlülüğünün ihlalinden sorumlu tutmamaktadır; AB kanunları buna izin vermektedir. Ayrıca Alman tedarik zinciri kanunu 1.000 veya daha fazla çalışanı olan şirketler için geçerlidir. Önümüzdeki yıllarda Almanya'daki şirketlerin Almanya versiyonundan, AB versiyonundan daha fazla etkilenecek.
Habeck kendisinin de belirttiği gibi hiçbir şey için söz veremez. Başka organlar da işin içinde; örneğin Hubertus Heil (SPD) başkanlığındaki Çalışma ve Sosyal İşler Bakanlığı sorumlu. Habeck, “Fakat Tedarik Zinciri Durum Tespiti Yasası'nın gerçek bir boşluk yaratacağına dair söz verebilirim sanırım. Bunun ne kadar geniş olduğunu görmek için iki veya üç haftalık sabır istemem gerekecek” dedi.
FDP parlamento grubu lideri Christian Dürr, Habeck'in girişimini memnuniyetle karşıladı. Alman Basın Ajansı'na verdiği demeçte, Alman tedarik zinciri yasasını durdurmanın “ekonomik toparlanmaya önemli bir katkı” olacağını söyledi. Bu yasanın yürürlüğe girmesinden bu yana birçok şirket muazzam bürokrasi ve ek maliyetlerden dolayı mağdur oldu. Dürr, “Bürokratik engellerin azaltılması en iyi ekonomik teşvik programıdır çünkü bize hiçbir maliyeti yoktur, ancak şirketler için büyük bir rahatlama yaratır” diye vurguladı.
Tedarik zinciri yasasının yanı sıra başka konular da Alman şirketleri üzerinde baskı yaratıyor. Aile İşletmeleri ve Politika Vakfı Başkanı Ulrich Stoll, Almanya'daki vergi ve harçların diğer ülkelere göre yüksek olduğuna dikkat çekti. Bu nedenle büyük bir reform paketine ihtiyaç var. “Fakat bu muhtemelen federal seçimlerden önce gerçekleşmeyecek.” Bu, yardımın sağlanamaması anlamına gelir. Trafik ışığı koalisyonunun, seçim kampanyasının sıcak aşaması başlamadan önce hâlâ iyi bir yılı var.
Habeck, Almanya'daki şirketlerin yüzde 25'lik uluslararası ortalamaya kıyasla yaklaşık yüzde 30 vergi ödediğini söyledi. Vergi indirimleri gerçekten de daha fazla büyüme ve yatırıma yol açacaktır. “Ama on yıl sürecek.” O zamana kadar devletin önemli ölçüde daha az vergi geliriyle idare etmesi gerekecekti ve bunun uygulanması zor olacaktı.