Gıda yüzde 13,7 daha pahalı hale gelecek

RAM

New member



Yılbaşından bu yana ilk kez enflasyon yeniden bir miktar yükseldi. Gıda en büyük fiyat faktörüdür.


Haziran ayında Almanya’da enflasyon yine halkın sırtına bindi. Federal İstatistik Ofisi’nin Salı günü açıkladığı gibi, tüketici fiyatları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 6,4 arttı. Yetkili makam böylece ön verileri doğruladı. Enflasyon daha önce Şubat ayından bu yana üç ay boyunca rahatlamıştı. Mayıs ayında bu oran yüzde 6,1 idi.


Otorite Başkanı Ruth Brand, “Gıda hala en güçlü fiyat etkeni. Ek olarak, Federal Hükümetin 2022’den itibaren aldığı 9 avroluk bilet ve yakıt indirimi gibi rahatlama önlemleri, mevcut enflasyon oranını artıran bir baz etkisine sahip” dedi.


Bir yıl önce 3 ayla sınırlı tedbirler tüketici fiyatlarındaki artışı frenlemişti. Bu etki artık ortadan kalktı. Ekonomistler bu nedenle mevcut artışı öncelikle geçici bir fenomen olarak görüyorlar.


Gıda fiyatları yüzde 13,7 arttı


Enflasyon tüketiciler için bir yüktür. Satın alma güçlerini düşürür. İnsanlar bir euro için daha azını karşılayabilir.


Haziran ayında gıda fiyatları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 13,7 arttı. Ne de olsa, bu alandaki fiyatlar Mayıs ayına göre daha az arttı (yüzde 14,9). Tüketiciler, Haziran ayında süt ürünleri (yüzde 22,3) ve şeker, reçel, bal ve diğer şekerlemeler (yüzde 19,4) için önemli ölçüde daha fazla ödemek zorunda kaldı. Sebzeler (yüzde 18,8) ve ekmek ve tahıl ürünleri (yüzde 18,3) de bir yıl içinde fark edilir şekilde daha pahalı hale geldi.


Özellikle gıda fiyatlarındaki artış, büyük ölçüde Ukrayna savaşı sonucunda hammadde ve enerji maliyetlerinin artmasından kaynaklanmaktadır. Çiftçiler, enerjiden yem ve azotlu gübreye kadar daha yüksek maliyetlerden şikayet ettiler. Çiftçiler Başkanı Joachim Rukwied geçtiğimiz günlerde savaşın gübre ve enerji üzerindeki etkileri hakkında “Artık daha önce olduğumuz aşırı seviyede olmasak bile, yüksek maliyetler bizim için hala bir yük” dedi.


Gıda perakende sektörü, diğer şeylerin yanı sıra yüksek enerji ve hammadde maliyetlerine de işaret ediyor. Tahıl ve enerji fiyatları yükselirse, örneğin ekmek ve unlu mamuller üretmek fırıncılar için daha pahalı hale gelir. Daha yüksek maliyetlerin tüketicilere ne ölçüde yansıtılabileceği de yerel rekabete bağlıdır.