Muqe
New member
NEW YORK – Güzelliğe duyulan arzu fincan ve kahve artık küresel hale geldi. Son 30 yılda ikiye katlanan ve Asya pazarlarını da etkisi altına alan bastırılamaz susuzluk, halihazırda büyüyen tüketicilerin sayısını artırıyor. Çin Starbucks, 2025 yılına kadar her 9 saatte bir, komşuları da dahil toplam 9.000 lokasyonda yeni bir kafe açmayı planlıyor. Hindistan, Endonezya, Malezya ve Vietnam. Sahra altı Afrika’nın artan nüfusunu da unutmamak lazım. Ekonomik açıdan olumlu bir sinyal: Kahve tüketimi artan zenginliğin bir göstergesi, yeni ortaya çıkan orta sınıfın sıcak vaftizidir. Böyle devam ederse 2050 yılına kadar günlük 6 milyar bardaklık talebe ulaşacağız.
İklim acil durumu kapıda
Ancak Columbia Sürdürülebilir Yatırım Merkezi tarafından yapılan bir araştırmaya göre acil durum kapıda 2030 yılına kadar yüzde 25 daha fazla kahveye ihtiyacımız olacak. Ancak artan talebin baskıladığı bir endüstrinin ürettiği ürün, kısa vadede bile yeterli olmayabilir. Son iki yılda talep aniden arzı aştı. İklim değişikliğinin de sanayinin yavaşlamasına katkıda bulunduğunu söylemeye gerek yok: Bir yandan ekime uygun araziler kuruyor. Öte yandan yağışlar ve yüksek sıcaklıklar havaların geri dönüşüyle bağlantılı. El Niño Orta-Güney ve Doğu Pasifik Okyanusu sularının ortalama her 5 yılda bir, 3 ila 7 yıl arasında değişken bir süre ile güçlü bir şekilde ısınmasına neden olan ve küresel istikrarsızlığa neden olan bir olgu, halihazırda mahsulleri krize sokuyor. Bu, kahve çekirdeği fiyatlarının 15 yılın en yüksek seviyesine ulaştığı Mayıs ayında görüldü. Böyle devam ederse orta sınıfın elveda ürün sembolü: lüks bir içecek haline gelecek. Bu, Uluslararası Kahve Organizasyonu ICO’nun genel müdürü Vanusia Nogueira tarafından da doğrulandı: Financial Times’a “Sadece fiyatlar artmayacak” dedi. “Maalesef, tadı değiştirebilir. Doğal ortamındaki değişiklikler nedeniyle tam olarak daha az iyi».
İklimin ekonomi üzerindeki hesapları. Sıcaklar Panama Kanalı’nı kurutuyor: yaban mersini ve yağ aynı hizada kalıyor, nakliye maliyetleri artıyor
kaydeden Daniele Mastrogiacomo
20 Ağustos 2023
Kahvenin 130 farklı türü olmasına rağmen tüketimimiz aslında sadece ikisinde yoğunlaşıyor: “Arabica” ve “robusta”. ICO’ya göre bu iki tesisin tahılları küresel üretimin sırasıyla yüzde 56 ve yüzde 43’ünü oluşturuyor. Arabica bildiğimiz gibi daha değerli kabul ediliyor. Ancak güçlü tadı olmasına rağmen hassas bir bitkidir; özellikle ısıya ve parazitlere karşı hassastır (bu iklim koşullarında gelişirler). Şunu söylememize gerek yok, artık odak noktası genetik kaynak olarak çok önemli olduğu düşünülen, daha vahşi versiyonları olan “kuzen” bitkiler üzerinde. Aslına bakılırsa bilim insanları, daha dayanıklı mahsuller yaratmak için onları zaten “saf” arabica ile melezleştiriyorlar. Kelimenin kendisi de Robusta’nın diğerinden daha “sert” olduğunu söylüyor. Daha yüksek sıcaklıklarda büyür ve zararlılara ve hastalıklara karşı daha dayanıklıdır. Ancak daha az rafine bir tada sahiptir ve şu anda esas olarak hazır kahve üretiminde kullanılmaktadır. Ancak uzun vadede bu tür, karşı karşıya olduğumuz türden önemli ve uzun süreli iklim değişikliklerine karşı da savunmasızdır. «Kahve ılıman iklimi sever: yağmurlu ama çok fazla değil, ne çok sıcak ne de çok soğuk. Bunun gibi alanları bulmak giderek zorlaşıyor” diye belirtiyor ftDünya Kahve Araştırma Enstitüsü’nden Jennifer Long.
Arazinin yarısı kullanım dışı
Tahminler rahatsız edici: 2050 yılına gelindiğinde kahve yetiştirilen alanların yarısı kullanılamaz hale gelebilir. Ürünün başlıca üreticileri – Brezilya, Vietnam, Kolombiya ve Endonezya – giderek daha az uygun alana sahip olacaklar. Ancak dikkatli olun, başkaları da bundan yararlanabilir: Amerika Birleşik Devletleri, Arjantin, Uruguay ve Çin gibi tropik bölgelerin dışındaki ülkeler. Bir fırsat? Görmemiz gerekecek, çünkü her halükarda ormansızlaşma açısından önemli ekolojik maliyetlere yol açacak. Öte yandan, iklim krizinden bunalan üreticiler, talep artışına rağmen yoksullaşıyor: Topraklarına giderek daha az yatırım yapıyorlar. Öyle ki sürdürülebilirlik uzmanlarının hiçbir şüphesi yok: Kaliteli kahvenin geleceğini garanti altına almak için fiyatların artırılması gerekiyor. Aksi takdirde yeni küresel zorluklarla yüzleşecek kaynaklar olmayacak.
İklim acil durumu kapıda
Ancak Columbia Sürdürülebilir Yatırım Merkezi tarafından yapılan bir araştırmaya göre acil durum kapıda 2030 yılına kadar yüzde 25 daha fazla kahveye ihtiyacımız olacak. Ancak artan talebin baskıladığı bir endüstrinin ürettiği ürün, kısa vadede bile yeterli olmayabilir. Son iki yılda talep aniden arzı aştı. İklim değişikliğinin de sanayinin yavaşlamasına katkıda bulunduğunu söylemeye gerek yok: Bir yandan ekime uygun araziler kuruyor. Öte yandan yağışlar ve yüksek sıcaklıklar havaların geri dönüşüyle bağlantılı. El Niño Orta-Güney ve Doğu Pasifik Okyanusu sularının ortalama her 5 yılda bir, 3 ila 7 yıl arasında değişken bir süre ile güçlü bir şekilde ısınmasına neden olan ve küresel istikrarsızlığa neden olan bir olgu, halihazırda mahsulleri krize sokuyor. Bu, kahve çekirdeği fiyatlarının 15 yılın en yüksek seviyesine ulaştığı Mayıs ayında görüldü. Böyle devam ederse orta sınıfın elveda ürün sembolü: lüks bir içecek haline gelecek. Bu, Uluslararası Kahve Organizasyonu ICO’nun genel müdürü Vanusia Nogueira tarafından da doğrulandı: Financial Times’a “Sadece fiyatlar artmayacak” dedi. “Maalesef, tadı değiştirebilir. Doğal ortamındaki değişiklikler nedeniyle tam olarak daha az iyi».
İklimin ekonomi üzerindeki hesapları. Sıcaklar Panama Kanalı’nı kurutuyor: yaban mersini ve yağ aynı hizada kalıyor, nakliye maliyetleri artıyor
kaydeden Daniele Mastrogiacomo
20 Ağustos 2023
Kahvenin 130 farklı türü olmasına rağmen tüketimimiz aslında sadece ikisinde yoğunlaşıyor: “Arabica” ve “robusta”. ICO’ya göre bu iki tesisin tahılları küresel üretimin sırasıyla yüzde 56 ve yüzde 43’ünü oluşturuyor. Arabica bildiğimiz gibi daha değerli kabul ediliyor. Ancak güçlü tadı olmasına rağmen hassas bir bitkidir; özellikle ısıya ve parazitlere karşı hassastır (bu iklim koşullarında gelişirler). Şunu söylememize gerek yok, artık odak noktası genetik kaynak olarak çok önemli olduğu düşünülen, daha vahşi versiyonları olan “kuzen” bitkiler üzerinde. Aslına bakılırsa bilim insanları, daha dayanıklı mahsuller yaratmak için onları zaten “saf” arabica ile melezleştiriyorlar. Kelimenin kendisi de Robusta’nın diğerinden daha “sert” olduğunu söylüyor. Daha yüksek sıcaklıklarda büyür ve zararlılara ve hastalıklara karşı daha dayanıklıdır. Ancak daha az rafine bir tada sahiptir ve şu anda esas olarak hazır kahve üretiminde kullanılmaktadır. Ancak uzun vadede bu tür, karşı karşıya olduğumuz türden önemli ve uzun süreli iklim değişikliklerine karşı da savunmasızdır. «Kahve ılıman iklimi sever: yağmurlu ama çok fazla değil, ne çok sıcak ne de çok soğuk. Bunun gibi alanları bulmak giderek zorlaşıyor” diye belirtiyor ftDünya Kahve Araştırma Enstitüsü’nden Jennifer Long.
Arazinin yarısı kullanım dışı
Tahminler rahatsız edici: 2050 yılına gelindiğinde kahve yetiştirilen alanların yarısı kullanılamaz hale gelebilir. Ürünün başlıca üreticileri – Brezilya, Vietnam, Kolombiya ve Endonezya – giderek daha az uygun alana sahip olacaklar. Ancak dikkatli olun, başkaları da bundan yararlanabilir: Amerika Birleşik Devletleri, Arjantin, Uruguay ve Çin gibi tropik bölgelerin dışındaki ülkeler. Bir fırsat? Görmemiz gerekecek, çünkü her halükarda ormansızlaşma açısından önemli ekolojik maliyetlere yol açacak. Öte yandan, iklim krizinden bunalan üreticiler, talep artışına rağmen yoksullaşıyor: Topraklarına giderek daha az yatırım yapıyorlar. Öyle ki sürdürülebilirlik uzmanlarının hiçbir şüphesi yok: Kaliteli kahvenin geleceğini garanti altına almak için fiyatların artırılması gerekiyor. Aksi takdirde yeni küresel zorluklarla yüzleşecek kaynaklar olmayacak.