Kamu sektörü maaşları, Covid'den sonra %12'lik bir kayıp. Şimdi konu sözleşme yenilemelerinde: maaş çekleri ne kadar artmalı?

Muqe

New member
Notun yazarları Carlo Cottarelli, Ilaria Maroccia ve Leoluca Virgadamo'dur.

Kamu Yönetimi (KY) çalışanlarının ulusal toplu sözleşmelerinin hangi sektörleri kapsayacağını belirleyen olağan sözleşmenin 22 Şubat'ta imzalanmasıyla birlikte, 2022-2024 dönemi KY çalışanlarının maaş artışlarının (ve diğer sözleşmesel hususların) müzakereleri başladı.

Anlaşma, sözleşmesel konularda özel hukuk rejiminin uygulandığı çalışanları ilgilendiriyor: bunlar dört sektöre (merkezi işlevler, yerel işlevler, eğitim ve araştırma, sağlık) ayrılıyor. Yargı, diplomatik kariyer, valilik kariyeri, cezaevi kariyeri, polis kuvvetleri, silahlı kuvvetler ve itfaiyeciler gibi kamu hukuku kapsamındaki kamu yönetimi çalışanları için de sözleşme yenilemeleri gerekli olacak.

Kamu Yönetimi Bakanı Zangrillo'ya göreMüzakereler, Polis, Carabinieri, Guardia di Finanza ve Silahlı Kuvvetlerde çalışan kamu hukuku personelini içeren Yerel Fonksiyonlar, Sağlık ve “Savunma ve Güvenlik” sektörü sektörlerine öncelik verecektir. Bu sektörler PA'nın yıllık brüt maaşlarının yaklaşık %60'ını temsil etmektedir.

Bu bağlamda, kamu çalışanlarının maaşlarının seviyesini hem mutlak anlamda hem de özel çalışanlarla karşılaştırarak, olası önemli bir artış için alan olup olmadığını değerlendirmek, bütçenin müsaitliği ışığında da yararlıdır. Bu aslında kamu hesapları için önemli bir harcama kalemidir: 2023'teki toplam ücretler 186,5 milyardı, GSYİH'nın neredeyse %9'u.

2022-2024'te maaş artışları


Öncelikle, sözleşmelerin olmadığı 2022-2024 üç yıllık dönemde (Tablo 1) özellikle devlet sektöründe yaşanan artışları ele alalım.

  • Aralık 2021 bütçe yasası, sözde 2021 seviyelerine kıyasla 2022 için %0,33, 2023, 2024 ve 2025 için %0,53 oranında ücret artışı garanti etti. sözleşmeli izin hakkı (IVC) (Sözleşmelerin henüz yenilenmediği dönemde ödenen geçici bir ücret unsuru).
  • 2023 yılı bütçe kanununda da 1 milyar “tek seferlik” bir önlem olarak Bu da, 500 milyonluk IVC kaynağıyla birlikte, yine 2021'e kıyasla, devlet sektörü ücretlerinde %1,6'lık bir artışa tekabül ediyor.
  • Ekim 2023 tarihli bir kanun hükmünde kararname daha sonra tahsis edildi “Güçlendirilmiş” bir IVC'yi garantilemek için 2 milyar 2024 yılı için (sözde “Avanslar” kanun hükmünde kararnamesi) ancak devlet idareleri için nakit mevcudiyeti 2023 yılında başlayacak.
  • 2024 yılı bütçe kanununda sözleşme yenilemeleri için nihai entegrasyona 8 milyar (bunun 3 milyarı 2024 için, 5 milyarı ise 2025'ten itibaren) tahsis edilmiştir.
Nihayet, Bu müdahaleler, 2021'e kıyasla 2024'te devlet sektörü için ortalama %5,78'lik bir artışı (Tablo 1) ve 5,5 milyar dolarlık bir maliyeti garanti etmelidir. Bunlardan 2,5 milyarı halihazırda sağlanmış olup, kalan 3 milyarlık kısmın ise devam eden müzakerelerden kaynaklanması gerekmektedir (Tablo 1).

PA'nın geri kalanında, yani bölgesel sağlık hizmetleri ve diğer yerel yönetimlerde istihdam edilen personelde ise, “devlet” sektörünün garanti ettiği oranlara paralel olarak, ilgili yönetimlerin bütçelerine finansman yükü binerek 2024-2025'te %5,78 oranında artış beklenmektedir.






Bakan Zangrillo, %5,78'lik bir artışın önceki tüm turlardan (2016-2018 turu için %3,48 ve 2019-2021 turu için %4,07) daha yüksek olacağını belirtti. Muhasebe açısından bu inkar edilemez, ancak 2016-21 döneminde enflasyon (tüketici fiyatlarının uyumlu endeksiyle ölçülmüştür) düşüktü (ortalama olarak yılda %1), 2022-2024 üç yıllık döneminde ise ortalama %5,5'ti. Son yıllarda enflasyondan arındırılmış kamu sektörü ücretlerine ne olduğuna bir bakalım.






Kamu sektöründeki ücretlerdeki eğilimler enflasyondan arındırılmış ve özel sektörle karşılaştırılmış


Gerçek ücretler (yani enflasyondan arındırılmış), hem kamu hem de özel sektörde, 2009'dan sonra düşüş eğilimi gösterdi (Şekil 1), 2000'lerin sonundan bu yana İtalyan kişi başına düşen gelirdeki genel düşüşün bir yansıması olarak. 2010'ların ikinci yarısında önemli bir istikrar ve 2020'de (tüketici fiyatlarında düşüş olması durumunda) bir artıştan sonra, gerçek ücretler 2020 ile 2023 arasında kamu sektöründe %12 ve özel sektörde %11'in hemen altında düştü.

Bu düşüşe, üretkenlikte aynı oranda bir düşüş eşlik etmedi; bu durum, üç yıllık sözleşmelerle belirlenen ücretlerin fiyat artışlarına yavaş tepki vermesinden kaynaklanıyor gibi görünüyor. Bu durumda, İtalya'da özel sektörde ücret artışının yeniden başlamasıyla eğilimin tersine dönmesi muhtemeldir. İkincisinde, son çeyreklerde, sözleşmeli ücretler fiyatlardan daha hızlı artmıştır (%3,5'e karşı %1,1, 2023'ün aynı çeyreğine kıyasla) ve bu eğilimin özel üç yıllık sözleşmeler yeniden müzakere edildikçe devam etmesi muhtemeldir. Kaçınılmaz olarak, bu eğilim kamu sektöründe de ortaya çıkmalıdır, eğer kamu ücretleri son yıllarda özel ücretlere kıyasla zaten özellikle yüksek değilse.

DOĞRU MAAŞINIZI HESAPLAYIN

Ancak durum böyle görünmüyor (Şekil 2): Aslında, 2021'de kamu ücretleri özel ücretlere kıyasla 1995'ten bu yana zaten en düşük seviyedeydi. Dahası, özel ücretler 2024'te yıllık ortalamada ilk çeyrekte olduğu gibi (söz konusu %3,5) büyüyecek olsaydı ve kamu sektörü sözleşme yenilemeleri de yıl içinde yürürlüğe girecek olsaydı, yani 2024'te 2021'e göre %5,78 daha fazla olsaydı (2023'e kıyasla %1,6'lık bir büyüme oranına karşılık gelir), kamu ve özel ücretler arasındaki oran yeni bir minimuma ulaşacaktı (Şekil 2'nin noktalı kısmı).






Sonuçlar


Sonuç olarak, İtalya'da kamu sektöründe ücretlerin, hem enflasyon nedeniyle oluşan satın alma gücü kaybını telafi etmek hem de özel sektör ücretleriyle yaratılan uçurumun kamu hesapları üzerinde baskı yaratması nedeniyle artacağı görülüyor. Son yıllarda, kamu ücretlerinde enflasyon kaynaklı daralma, yeni harcamaları veya vergi kesintilerini destekleyecek kaynakları serbest bıraktı: Ücret gideri, 2021'de GSYİH'nin %9,7'sinden 2024'te tahmini olarak GSYİH'nin %9,1'ine düştü.

Bu, gerçek ücretlerin sıkışması göz önüne alındığında belki de daha sürdürülebilir görünen kamu istihdamındaki artışa rağmen böyledir. Ancak sendikalar gerçek anlamda ve özel sektöre kıyasla kamu ücretlerinde önemli bir kesintiyi kabul etmedikçe, bu sıkışmanın geçici olması muhtemeldir. Sonuç olarak, bu kamu maliyemizin görünümünü daha da karmaşıklaştıracaktır.