RAM
New member
Lufthansa ve ITA aylarca pazarlık yaptı – şimdi bir anlaşma var. Ancak yatırımcılar, İtalyan havayolunun öngörülebilir gelecekte karlı olacağından şüphe ediyor.
Aylarca süren müzakerelerin ardından Lufthansa, başlangıçta İtalyan devlet hava yolu şirketi ITA’nın yüzde 41 hissesini satın aldı. Lufthansa patronu Carsten Spohr ile Ekonomi ve Maliye Bakanı Giancarlo Giorgetti arasında yapılan toplantıda azınlık hissesinin satın alınmasına ilişkin bir anlaşma imzalandı, Lufthansa ve İtalyan hükümeti Perşembe günü Roma’da duyurdu.
Lufthansa, 325 milyon avroluk bir satın alma fiyatı üzerinde anlaşmaya varıldığını söyledi. Roma’daki hükümet şirkete 250 milyon avro katkıda bulunacak. ITA’nın kazançlarına ve borcuna bağlı olarak orta vadede tam devralma için seçenekler üzerinde anlaşmaya varıldı.
ITA, İtalya’nın amiral gemisi olarak kalmalı
Yılın başından bu yana Lufthansa, Alitalia’nın halefi olan ITA’yı şimdiye kadar dokuz havayolu markasından oluşan ağına dahil etmek için görüşmeler yapıyor ve böylece İtalya pazarındaki konumunu güçlendiriyor. Lufthansa patronu Spohr, İtalya, ITA ve Lufthansa için bir “kazan-kazan durumu”ndan bahsetti. Havayolu, tüketicilere fayda sağlayacak rekabeti artırabilir. Giorgetti, ITA’nın bir Avrupa havacılık grubuna entegrasyonunun, on yıllar sonra ulusal bir amiral hava yolu şirketi olarak sonunu işaret ettiğini açıkladı. Ancak ITA, İtalya için bir figür olmaya devam ediyor.
ITA Airways, 2017’de iflas eden ve kronik olarak açık veren Alitalia’dan çıktı. Lufthansa, İtalya’yı Almanya, Avusturya, Belçika ve İsviçre’yi içeren ağına entegre etmek için birkaç yıldır devralmayı bekliyordu. Ancak Alitalia yıllarca zarar etti ve devlet tarafından milyarlarla desteklenmesi gerekiyordu.
Ancak Alitalia’nın yeniden yapılandırılması ve küçültülmesinden sonra ITA olarak yeniden başlatılması, Lufthansa’nın yeni bir başlangıç yapmasına izin verdi. Bu arada, Air France-KLM’nin arka planda olduğu, ABD’li finans yatırımcısı Certares liderliğindeki bir grup teklif sahibi işin içinde olacak gibi görünüyordu. Ama bu dağıldı.
ITA filosu büyüyor
Şu anda üzerinde anlaşmaya varılan iş planına göre, havayolunun filosu mevcut 71 uçaktan 94 uçağa çıkacak. Birçok yeni işe alım sayesinde, çalışan sayısı bu yıl 4.300’e çıkacak ve 2027’de 5.500’e çıkması bekleniyor, satışlar da dört milyar Euro artacak.
Şirket şu anda yılda on milyon yolcu taşıyor. Geçen yıl, ilk tam faaliyet yılı olan ITA, neredeyse yarım milyar avro zarar etti. Kısmi devralma, onay için AB Komisyonuna sunulmalıdır. Aylar süren bir test beklenebilir.
İtalya, Avrupa’nın üçüncü büyük havacılık pazarı
Lufthansa, 2017’de tamamlanan Brüksel Havayolları’nın devralınmasından sonra satın almanın bir sonraki büyük büyüme adımı olmasını bekliyor. Corona krizinden sonra, British Airways ana şirketi Lufthansa’ya ek olarak Avrupa’daki üç büyük havacılık grubu IAG ve Air France-KLM, satın almalar yoluyla pazar paylarını artırmaya çalışıyor.
Düşük maliyetli havayolu Ryanair, Avrupa’daki kısa ve orta mesafeli uçuşlardaki hakimiyetini genişletmek istiyor. Diğer devralma adayları arasında Lufthansa’nın da ilgilendiğini ifade ettiği Portekiz havayolu şirketi TAP ve İskandinav SAS yer alıyor. ITA, ana Lufthansa markasına ek olarak İsviçre’den Eurowings, Austrian Airlines ve Swiss’i de içeren Lufthansa Group’un on ikinci uçuş operasyonu olacak.
İtalya, birçok turist ve iş seyahatinde olan Avrupa’nın üçüncü büyük havacılık pazarı olarak çekici. ITA’nın merkezi olan Roma-Fiumicino Havalimanı, özellikle uzun mesafeli uçuşlar için güçlendirilecek ve Lufthansa ağı genişletilecek. Ciro açısından en büyük Avrupa havacılık grubu, şimdiye kadar uzun mesafeli işini Frankfurt, Münih, Zürih, Viyana ve Brüksel olmak üzere beş merkezde topladı.
Spohr, Lufthansa çatısı altındaki ITA için “iyi bir başarı şansı” görse de, bazı analistler ve yatırımcılar, selefi Alitalia’nın uzun süredir yüksek kayıplar vermesinin ardından ITA’nın öngörülebilir gelecekte karlı hale geleceğinden şüphe ediyor. Çünkü İtalya’ya gidiş ve dönüş Avrupa uçuşları, kesinlikle düşük maliyetli havayolları Ryanair veya Easyjet’in elinde. ITA’nın pazar payları, uzun mesafeli rotalarda küçüktür. Endüstri analisti James Halstead’e göre, Lufthansa, ITA sıfırdan çıkmazsa muhtemelen bir arka kapıyı açık bırakacak. Ulusal bir havayolu için sadece üç uçak maliyeti kadar harcama yaparsınız. “Üç yıl içinde işleri tersine çevirirlerse, ilginç olabilir.”