Neden fiyat artışlarını daha yoğun algılıyoruz?

RAM

New member



Enflasyon oranı yüksek bir seviyede kalmaya devam ediyor, ancak algılanan enflasyon hala önemli ölçüde yüksek. Bu nasıl açıklanabilir?


Son zamanlarda, enflasyon kavramı birçok insan arasında özellikle mevcuttur. 2022’de ölçülen enflasyon oranının rekor bir yüzde 7,9 olmasına şaşmamalı. Algılanan enflasyon ise bir ankete göre çok daha yüksek ve aynı yıl yüzde 34,2’ye çıkıyor. Ancak bu büyük farkın açıklaması nedir?


Bu nedenle, algılanan enflasyon ölçülenden daha yüksektir.


Genel bir alışveriş sepeti fiyatlarına dayanan ölçülen enflasyon oranının aksine, algılanan enflasyon başka bir şeye dayanır: tüketicinin satın almayı tercih ettiği mal veya hizmetlerin fiyat değişikliğine ilişkin öznel algısı. Çarpık algının birkaç nedeni vardır.


Algılanan enflasyonun bir açıklaması olarak, aşağıda en önemli nedenlerden bazılarını bulacaksınız:

  • İnsanlar olumsuz olayları olumlu olaylara göre daha yoğun algılarlar. Sonuç olarak, fiyat artışları daha uzun süre aklımızda kalır. Sabit ve hatta düşen ürün fiyatları ise hızla unutulur veya fark edilmez bile.
  • Günlük ürünleri daha sık satın aldığımız için, fiyatlarının motorlu taşıtlar veya bilgisayarlar gibi dayanıklı mallara göre daha hızlı arttığını fark ediyoruz. Petrol veya süt ürünleri daha pahalı hale gelirse, algılanan enflasyon üzerinde daha büyük bir etkiye sahip olacaklardır.
  • Belirli bir ürün sınıfının fiyatı artmaya devam ettiğinde, bunu genellikle enflasyona bağlarız. Ancak aslında kalite veya performanstaki artışlar da fiyat artışları için olası açıklamalardır. Örneğin, akıllı telefonlar son yıllarda giderek daha yüksek fiyat bölgelerine girdi. Öte yandan, cihazlar artık daha güçlü ve daha önce olmayan ek özelliklerle donatılmış durumda.
  • Doğrudan banka hesabımızdan otomatik ödeme veya düzenli ödeme emriyle borçlandırdığımız mal veya hizmetler için yapılan ödemeler genellikle bizim tarafımızdan fark edilmez. Bu işlemleri kendimiz aktif olarak yapmadığımız için algılanan enflasyonla bağlantılı olarak hızla unutuluyorlar.
  • Ölçülen enflasyon, belirli bir mal ve hizmet yelpazesinin fiyat gelişimine dayanmaktadır. Ancak bu, kişisel tüketim davranışınızdan büyük ölçüde farklı olabilir. Örneğin, arabayla çok seyahat ediyorsanız, artan benzin fiyatları nedeniyle algılanan enflasyonunuz, çoğunlukla bisiklet kullanan bir kişiye göre daha keskin bir şekilde artacaktır.
  • Enflasyon oranının göstergesi her zaman tam olarak bir yıllık bir süreyi ifade eder. Ancak geçmiş fiyat artışlarıyla ilgili anılarımız bunun çok ötesine geçiyor. Örneğin bir ürünün fiyatına en son 1,5 yıl önce zam yapılmışsa bunu çoğu zaman çok iyi hatırlıyoruz. Ancak, bu artık cari enflasyonun hesaplanmasında rol oynamıyor.
Bu, çoğu insan için algılanan enflasyonun ölçülen enflasyon oranından önemli ölçüde yüksek olmasının olası nedenlerinden yalnızca bir alıntıdır. Listelenen özellikler eksiksiz olma iddiasında değildir.