Otomotiv krizi büyüyor

RAM

New member



VW gibi büyük üreticiler sallanırsa bu, tedarikçiler için de sorun olur. Schaeffler binlerce kişiyi işten çıkarmak istiyor ve bunun uzun süre son olması pek olası değil.


Otomotiv endüstrisindeki acil durum daha da yayılıyor: Volkswagen'in kriz raporlarının ardından otomotiv tedarikçisi Schaeffler, birkaç bin kişiyi işten çıkaracağını duyurdu.


Schaeffler CEO'su Klaus Rosenfeld, Alman Basın Ajansı'na şunları söyledi: “Yapısal düzenlemeleri geciktirirseniz (bunu başkalarında da görüyorsunuz) daha sonra radikal önlemler almak zorunda kalırsınız.” Avrupa'da 2.800'ü Almanya'da olmak üzere toplam 4.700 kişinin işine son verilecek. Bu, küresel işlerin yüzde 3,1'i. Yurt dışına taşındığınızda net azalma sonuçta 3.700 işe tekabül edecek. Bununla ilgili daha fazlasını buradan okuyun.


Schaeffler, Çin'den gelen rekabeti ve elektrikli otomobillere yavaş geçişin ana sorunlar olduğunu belirtiyor. Şirket bu zorluklarla kesinlikle yalnız değil. Sektörden gelen kötü haberlerin devam etmesi muhtemel.


Bu hem sektör hem de Almanya ve bir bütün olarak ekonomik sürdürülebilirliği için kötü bir haber. Otomotiv Sanayii Derneği'ne (VDA) göre, 2023 yılında Alman yan sanayinde 273.500 kişi istihdam edildi.


Satış açısından en büyük tedarikçi Bosch olurken, onu ZF Friedrichshafen ve Continental takip ediyor. Schaeffler ise sadece birkaç hafta önce Regensburg'lu elektrikli tahrik uzmanı Vitesco'yu bünyesine katmış ve böylece toplam 120.000 çalışanıyla yan sanayi alanında dünyanın en büyük on şirketinden biri haline gelmişti. Ayrıca tanınmış ancak çok daha küçük markalar Mahle, Brose ve Eberspächer'dir. Hepsi dönüşümün zorluklarıyla mücadele ediyor.


Sonuçta, Almanya onlarca yıldır bir yanma ülkesi olarak kabul edildi ve teknolojisi nedeniyle dünya çapında kutlandı ve kıskanıldı. Ancak elektrikli tahrikler farklı üretim süreçleri ve dolayısıyla şirketler içinde kapsamlı değişiklikler gerektiriyor. Ayrıca iki eğilim daha var: Elektrikli otomobillere olan talep diğer ülkelerde Almanya'ya kıyasla çok daha yüksek ve otomobil şirketleri satış yapılan ülkelerde giderek daha fazla üretim yapıyor.


Federal hükümet, 2030 yılına kadar Alman yollarında toplam 15 milyon elektrikli otomobilin bulunması yönünde net bir hedef açıkladı ancak bu henüz çok uzak. Elektrikli otomobillerin küresel satışları Eylül ayında 1,7 milyon araç satışıyla (plug-in hibritler dahil) rekor kırarken, Almanya'daki rakamlar önemli ölçüde daha kötü görünüyordu. Ekim ayında Almanya'da 35.491 elektrikli otomobil yeni kayıt altına alındı. Bu, kayıtlı otomobillerin yüzde 15,6'sını oluşturuyor ve Eylül ayına göre biraz daha iyi, ancak yine de geçen yıla göre yüzde 4,9 daha az. Genel olarak Almanya'da hâlâ iki milyonun altında kayıtlı elektrikli otomobil bulunuyor.


Alman üreticiler ve tedarikçileri için zor bir durum. Bir yandan elektrikli otomobil üretimine hazırlanmaları gerekiyor. Sonuç olarak bazı işler zaten kesildi. Geleneksel yanmalı motorlardan farklı olarak elektrikli otomobiller, egzoz gazı arıtımı da dahil olmak üzere motor, şanzıman ve egzoz sistemine ilişkin karmaşık parçaları ortadan kaldırıyor ve dolayısıyla üretim zincirinde daha az kişiye ihtiyaç duyuyor. Ancak aynı zamanda değişim genellikle çok pahalıdır.


Öte yandan talep henüz uzun süredir tahmin edilen düzeyde bir toparlanma göstermedi. Bu aynı zamanda birçok yatırımın henüz karşılığını almadığı ve yerleşik kapasitelerin kullanılmadığı anlamına da geliyor. Bu karışıma Çin'den gelen, devlet tarafından büyük ölçüde sübvanse edilen ve endüstri üzerinde ek baskı oluşturan, önemli ölçüde daha ucuz elektrikli arabalar da geliyor.


Bunun ciddi sonuçları var: Yönetim danışmanlığı Horváth, aralarında 35 Alman şirketinin de bulunduğu 50 otomotiv tedarikçisine ikinci çeyrekteki gelecek planlarını sormuştu. Alman şirketlerinin yüzde 60'ı maliyetleri azaltmak için orta düzeyde işten çıkarma hedeflediklerini belirtti.


İlk şok edici raporların gelmesi uzun sürmedi. Tedarikçi ZF Friedrichshafen yaz aylarında önümüzdeki dört yıl içinde 11.000 ila 14.000 kişiyi işten çıkarmayı planladığını duyurdu. Bosch aylar önce zaten 7.000 işten çıkarmadan bahsediyordu. Geçen hafta CEO Stefan Hartung “Tagesspiegel”e “personel kapasitelerini daha fazla ayarlamak zorunda kalmamız olasılığını göz ardı edemeyeceğini” söyledi. Continental'de 2023'ten bu yana yaklaşık 5.000 kişi işten çıkarıldı ve kurtarıldı; 2028 yılına kadar 7.000'den fazla kişinin daha işten çıkarılması bekleniyor. Schaeffler de bu listeye şimdi katılıyor.


Yön net görünüyor, çünkü 2018'de yan sanayide hâlâ 311.000 çalışan çalışıyordu; şu anda hala 270.000 civarında var. Sektör gözlemcileri bu sayının on yılın sonunda 200.000 civarına düşmeye devam etmesini bekliyor.