Muqe
New member
Boeing'in Starliner uzay aracı bu kez de havalanmayı başaramadı. Teknik bir sorun, lansmandan 3 dakika 50 saniye sonra geri sayımı durdurdu. Sorunun ne olduğu belli değil: Araçtaki bilgisayarlar bir şeylerin ters gittiğini fark etti ve başlatma prosedürlerini otomatik olarak durdurdu.
Durak geldiğinde iki NASA test pilotu Florida'daki Cape Canaveral rampasında zaten hazırdı. Bu, Boeing'in Mayıs ayının başındaki ertelemesinden sonra ikinci ertelemesi. Arızanın hızlı bir şekilde giderilebilmesi durumunda Pazar günü yeni bir lansman denenecek. 5 ve 6 Haziran için iki pencere daha planlanıyor, aksi takdirde on gün daha beklemek zorunda kalacağız.
ABD havacılık şirketi, dört yıl gecikmeli olarak, 2020'den bu yana astronotları Uzay İstasyonuna götüren ve geri getiren girişimci Elon Musk'un şirketi SpaceX ile aynı rotayı takip edemeyecek durumda bulunuyor.
On yıl önce NASA, mürettebatını fırlatma konusunda Rusya'ya bağımlı olmaktan kurtulmak için özel kişilere güvenmeye karar verdi. Uzay Mekiklerinin 2011 yılında kullanımdan kaldırılmasından SpaceX'in gelişine kadar İstasyona ulaşabilen tek taşıyıcı, ABD astronotlarının uçuşları için yüksek fiyata bilet satan Rus Soyuz uzay aracıydı.
Starliner'ın ilk lansmanı için NASA, en deneyimli astronotlarından ikisi olan 61 yaşındaki Butch Wilmore ve 58 yaşındaki Suni Williams'a güvenmeye karar verdi. Her ikisi de geçmişte hem Mekik hem de Soyuz ile uçtu. Starliner'ı yörüngeye taşıması beklenen roket bile özel bir şirket tarafından yapıldı: Lockheed Martin ve Boeing'in ortak girişimi olan Ula, United Launch Alliance.
İki astronot Butch Wilmore ve Suni Williams, uzay aracına binmeden önce
2014 yılında NASA, yeni uzay fırlatıcıları geliştirmek için Boeing ile 4,2 milyar dolarlık ve SpaceX ile 2,6 milyar dolarlık bir sözleşme imzaladığında, Elon Musk'un şirketinin rakibini bu kadar açık bir şekilde geride bırakacağına kimse bahse giremezdi.
Boeing'in yıldızlara giden yolu beklenenden daha yavaş oldu (uzaydaki gecikmeler ABD şirketinin uçaklarının güvenliğine ilişkin şüphelerle paralellik gösteriyor). Starliner'ın üç hafta önce yapılması planlanan açılış lansmanı bile ertelenmişti. Motordaki helyum sızıntısı ve arızalı bir valf, astronotları emniyet kemerlerini takmışken gemiden inmeye zorladı.
2019 yılında astronotsuz bir test lansmanı sırasında Starliner rotadan çıktı ve Uzay İstasyonuna ulaşamadı. İki yıl sonra başka bir valf sorunu Boeing'i fırlatmayı iptal etmeye zorladı. Çözülmesi beklenenden uzun süren bir kusur, yeniden girişte kapsülün frenlenmesinden sorumlu paraşütle ilgiliydi.
Bugün Starliner'ın dolu dolu bir yolculuktan sonra Uzay İstasyonu'na ulaşması gerekiyordu. Boeing uzay aracına, İstasyondaki yaşam için gerekli olan bir yedek parça emanet edildi. Astronotların idrarını arıtıp içme suyuna dönüştüren cihaz bozuldu. Şu anda sıvı tanklarda depolanıyor, ancak kapasiteleri sınırlı ve Starliner'ın gelişi İstasyon sakinleri tarafından rahatlıkla karşılanacaktı.
Tahminen 2030 yılında Uzay İstasyonu kullanımdan kaldırılıp Dünya'ya geri getirildiğinde, SpaceX ve muhtemelen Boeing, astronotları ve turistleri NASA'nın inşaatını teşvik ettiği yeni yörünge üslerine taşıyabilecek. Artık yaygın bir uygulama olduğu gibi, bu işi her zaman özel şirketlere emanet etmek.
Durak geldiğinde iki NASA test pilotu Florida'daki Cape Canaveral rampasında zaten hazırdı. Bu, Boeing'in Mayıs ayının başındaki ertelemesinden sonra ikinci ertelemesi. Arızanın hızlı bir şekilde giderilebilmesi durumunda Pazar günü yeni bir lansman denenecek. 5 ve 6 Haziran için iki pencere daha planlanıyor, aksi takdirde on gün daha beklemek zorunda kalacağız.
ABD havacılık şirketi, dört yıl gecikmeli olarak, 2020'den bu yana astronotları Uzay İstasyonuna götüren ve geri getiren girişimci Elon Musk'un şirketi SpaceX ile aynı rotayı takip edemeyecek durumda bulunuyor.
On yıl önce NASA, mürettebatını fırlatma konusunda Rusya'ya bağımlı olmaktan kurtulmak için özel kişilere güvenmeye karar verdi. Uzay Mekiklerinin 2011 yılında kullanımdan kaldırılmasından SpaceX'in gelişine kadar İstasyona ulaşabilen tek taşıyıcı, ABD astronotlarının uçuşları için yüksek fiyata bilet satan Rus Soyuz uzay aracıydı.
Starliner'ın ilk lansmanı için NASA, en deneyimli astronotlarından ikisi olan 61 yaşındaki Butch Wilmore ve 58 yaşındaki Suni Williams'a güvenmeye karar verdi. Her ikisi de geçmişte hem Mekik hem de Soyuz ile uçtu. Starliner'ı yörüngeye taşıması beklenen roket bile özel bir şirket tarafından yapıldı: Lockheed Martin ve Boeing'in ortak girişimi olan Ula, United Launch Alliance.
İki astronot Butch Wilmore ve Suni Williams, uzay aracına binmeden önce
2014 yılında NASA, yeni uzay fırlatıcıları geliştirmek için Boeing ile 4,2 milyar dolarlık ve SpaceX ile 2,6 milyar dolarlık bir sözleşme imzaladığında, Elon Musk'un şirketinin rakibini bu kadar açık bir şekilde geride bırakacağına kimse bahse giremezdi.
Boeing'in yıldızlara giden yolu beklenenden daha yavaş oldu (uzaydaki gecikmeler ABD şirketinin uçaklarının güvenliğine ilişkin şüphelerle paralellik gösteriyor). Starliner'ın üç hafta önce yapılması planlanan açılış lansmanı bile ertelenmişti. Motordaki helyum sızıntısı ve arızalı bir valf, astronotları emniyet kemerlerini takmışken gemiden inmeye zorladı.
2019 yılında astronotsuz bir test lansmanı sırasında Starliner rotadan çıktı ve Uzay İstasyonuna ulaşamadı. İki yıl sonra başka bir valf sorunu Boeing'i fırlatmayı iptal etmeye zorladı. Çözülmesi beklenenden uzun süren bir kusur, yeniden girişte kapsülün frenlenmesinden sorumlu paraşütle ilgiliydi.
Bugün Starliner'ın dolu dolu bir yolculuktan sonra Uzay İstasyonu'na ulaşması gerekiyordu. Boeing uzay aracına, İstasyondaki yaşam için gerekli olan bir yedek parça emanet edildi. Astronotların idrarını arıtıp içme suyuna dönüştüren cihaz bozuldu. Şu anda sıvı tanklarda depolanıyor, ancak kapasiteleri sınırlı ve Starliner'ın gelişi İstasyon sakinleri tarafından rahatlıkla karşılanacaktı.
Tahminen 2030 yılında Uzay İstasyonu kullanımdan kaldırılıp Dünya'ya geri getirildiğinde, SpaceX ve muhtemelen Boeing, astronotları ve turistleri NASA'nın inşaatını teşvik ettiği yeni yörünge üslerine taşıyabilecek. Artık yaygın bir uygulama olduğu gibi, bu işi her zaman özel şirketlere emanet etmek.