Teslimat hizmeti Getir yaklaşık 2.500 kişiyi işten çıkarıyor

RAM

New member



Market teslimatı işi rekabetçidir. Türk sağlayıcı şimdi büyük işten çıkarmalar duyurdu.


Yemek dağıtım hizmeti Getir, yaklaşık 2.500 çalışanından ayrılmak istiyor. Şirket bunu Salı günü duyurdu. Şirket şu anda beş ülkede yaklaşık 23.000 kişiyi istihdam ediyor. Şirket, işten çıkarmaların ülkeler arasında nasıl dağıtılacağını açıklamadı. “Business Insider” ve “Gründerszene” portalları daha önce yaklaşan işten çıkarma dalgası hakkında bilgi vermişti.


Türk teslimat hizmeti, müşterilerin bir uygulama kullanarak süpermarket ürünlerini kısa sürede kendi kapılarına teslim etmesini sağlayan “hızlı ticaret” sektöründe faaliyet göstermektedir. Corona salgını sırasında bu iş patlama yaşadı, özellikle büyük şehirlerdeki gençler yeni teslimat seçeneklerini kullandı, sonrasında ilgi gözle görülür şekilde azaldı.


Diğer ülkelerden çekildi


Bazen bisikletleriyle virajlarda hız yapan teslimatçılar da şehirlerde yayaların ve diğer yol kullanıcılarının güvenliği konusunda tartışmalara neden oldu. Ayrıca tedarikçilerin çalışma koşullarına yönelik de çok sayıda eleştiri vardı ve hâlâ da var.


Sadece birkaç hafta önce Getir, İspanya, Portekiz ve İtalya’dan gelen teslimat hizmetinin tamamen çekilmek istediğini açıklamıştı. Sonuç olarak kaç kişinin işten çıkarıldığı bilinmiyor. O dönemde şirketin Avrupa’daki işlerini öncelikle Almanya’ya odaklamak istediği söyleniyordu.


Almanya’da Getir bir süre önce rakip Gorilleri devraldı. Web sitesine göre, Gorillas markası şu anda 20’den fazla Alman şehrinde yiyecek teslimatı yapıyor ve Getir markası, çevrimiçi varlığına göre Almanya’nın on şehrinde seyahat ediyor.


Yüksek maliyet, düşük kar


Şirket duyurusunda teslimat hizmetinin artık bireysel Alman şehirlerinden çekilip çekilmeyeceği belirtilmedi. Ortadan kaldırılacak çok sayıda iş göz önüne alındığında, bu muhtemeldir. Salı günkü duyuruda Getir, şirketin Almanya, Türkiye, İngiltere, Hollanda ve ABD’de hizmet vermeye devam edeceğini yineledi.


Hızlı ticaret işi genel olarak tartışmalı kabul ediliyor. Her şeyden önce şüpheciler, nispeten az karla birlikte yüksek maliyetlerden şikayet ediyorlar. Örneğin Berlin merkezli Delivery Hero gibi şirketler, merkezi konumdaki büyük mağazalar için yüksek kiralar ödemek zorunda kalıyor. Ancak kuryeler, eğer özellikle cazip lokasyonlara sahiplerse, malları müşterilere kısa sürede teslim edebilirler. Ayrıca şirketler, müşterilerin yeni tekliflerden ilk etapta haberdar olmasını sağlamak için reklamlara çok para harcadı.


Düşük ücretlere eleştiri


Zaten zor olan işlere rağmen Getir son aylarda daha fazla rekabetle karşı karşıya kaldı. Restoran teslimatlarında uzmanlaşan Lieferando hizmeti, örneğin Getir ile yapılan işbirliği sayesinde artık gıda ve ev ürünlerini de ürün yelpazesine dahil etti. Başlangıçta içecek dağıtımı için tasarlanan hizmetler bile giderek daha geniş bir yelpazede yiyecek ve atıştırmalıklar sunuyor.


Hızlı teslimatlar büyük marjlar vaat etmiyor, bu nedenle şirketler maliyetlere yakından bakıyor. Yemek, eğlence ve restoranların birliği, sürücülere ödeme yaparken tasarruf yapıldığı gerçeğini düzenli olarak eleştiriyor. Sendika ilk kez Nisan ayında Lieferando’lu “binicileri” çağırdı. Şu ana kadar iki taraf toplu sözleşme konusunda anlaşamadı.