“Tüy enflasyonu” Almanya’ya ulaştı: Enflasyon bahşişte

RAM

New member



Enflasyon restoranlardaki yiyecekleri daha pahalı hale getirdi. Artık bahşişler de artıyor; enflasyondan bile daha hızlı.


Catering sektörünün şu anda yüksek üretici fiyatlarından ve restoranlarına yeterli sayıda müşteri gelmemesinden şikayetçi olması, kamuoyunda çok sayıda tartışmanın konusu oluyor. Gıdada yüzde 7’lik indirimli KDV oranının sürdürülmesi yönündeki talep şu ana kadar başarıya ulaşmadı. Alman Oteller ve Restoranlar Birliği (Dehoga) bu nedenle catering işletmelerinin toplu olarak kapatılmasından korkuyor.


Artan yiyecek ve içecek fiyatları ve ödeme yapan misafirlerin bütçelerindeki enflasyon, akşamdan kalma bir ruh hali yaratıyor. Ancak bazı işletmeler gelir açığını başka yollarla, yani daha yüksek bahşişlerle kapatmaya çalışıyor. Sonuç: Restorana gitmek daha da pahalı hale geliyor. Bahşiş enflasyonu (Tipflasyon) olgusunun kökeni ABD’dedir ve artık Almanya’ya da sıçramıştır.


Maaşın bir parçası olarak bahşişler


Almanya’daki fikir birliği satışların yüzde onunun ipucu olduğu yönünde. Güvencesiz istihdam koşulları nedeniyle geçinebilmek için yüzde 15 ile 20 arasında bahşiş verilmesinin gerekli olduğu ABD’de durum farklı. Almanya’da bahşiş vermek gönüllü bir hizmettir ve personelin takdiri ve hizmet için bir teşekkür olarak görülür. Bu nedenle bahşişler sahibine değil personele verilir.


Ancak gerçekte satışların yüzde onunu hesaplamak her zaman o kadar kolay değildir. Örneğin 33,80 avro 35 veya 36 avroya yuvarlandığında yüzde 10’a ulaşmak çok uzak. Buradaki doğru miktar, bahşiş dahil 37,18 avro olacaktır; bu da pratikte pek mümkün değildir, çünkü konuklar genellikle tutarın tamamına yuvarlanır ve bahşiş olarak daha az ödeme eğilimindedir.


Bahşiş Enflasyonu: Bahşiş enflasyonu


Corona salgınının ardından sadece ABD’de değil, Almanya’da da pek çok misafir ikram sektörüne cömert bahşişlerle destek olmak istedi. Gerçekler yavaş yavaş yeniden ortaya çıktıkça işletmeler daha fazla müşteri ve artan gelir elde etmeyi umuyordu. Ancak durum tam tersiydi.


Doğru bahşiş toplama sorununun çözümü ise oldukça basit: Dijital ödeme cihazları bahşişi yüzde yüz doğru hesaplıyor. Burada dijitalleşme de önemli bir rol oynuyor.


Bahşiş enflasyonu olarak adlandırılan bahşiş enflasyonu giderek daha önemli bir sorun haline geliyor. Bu dijital yazarkasa sistemlerinin restoranlarda, mağazalarda, mağazalarda, süpermarketlerde, kafelerde ve havalimanlarında kullanılmaya başlanması, her yerdeki müşterilerden, cihazların dokunmatik ekranları aracılığıyla kartla ödeme yaparken bahşiş vermelerinin istendiği anlamına geliyor – ABD’de bu bazen daha fazla tutara ulaşıyor Satışların yüzde 30’u.


Hizmetsiz bahşiş


Almanya’da giderek yaygınlaşan yeni cihazlar, dokunmatik ekranlarında yüzde 10, 15 ya da 20 oranında uç seçeneği sunuyor. Çoğu cihazda ilk bakışta ipuçlarını reddedecek bir düğme bulamazsınız. Bahşişten ancak ödeme tutarının manuel olarak girilmesiyle kaçınılabilir.


Ayrıca self-servis restoranlar, barlar ve kafeler bile artık personelden herhangi bir hizmet almadan kasada bahşiş istiyor. Kartı yerleştirmesi için ödeme cihazı kendisine sunulan misafirin, ödeme yapmadan önce istese de istemese de bir seçim yapması gerekiyor. Veya çalışana bahşiş vermek istemediğini söylemek zorunda kalır; bu genellikle büyük bir engeldir.


ABD anketi: ‘kontrolden çıkıyor’


Bu uygulama, korona pandemisi öncesinde olduğundan çok daha sık ve otomatik olarak daha fazla bahşiş verilmesi anlamına geliyor. Aniden yüzde 15 ya da 20’lik bahşişler normal görünüyor. Kahve ya da pizzanın daha da pahalı hale gelmesinden müşteriler rahatsız oluyor.


ABD’deki finans uygulamalarından elde edilen veriler, örneğin New York’taki bahşişlerin ortalama yüzde 19’dan tam yüzde 25’e çıktığını gösteriyor. Ödeme hizmeti sağlayıcısı Block (eski adıyla Square), Amerikalıların 2022’nin dördüncü çeyreğinde restoranlarda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 daha fazla bahşiş verdiklerini belirledi. Özel hizmeti olmayan basit fast food mağazalarında bu oran yüzde 16’ydı.


Geçmişte bahşiş beklenmeyen yerlerde bile giderek daha yüksek bahşiş talep edilmesi, birçok Amerikalı arasında kızgınlığa neden oluyor. Bankrate ABD anketine katılanların yaklaşık yüzde 30’u, daha fazla işletmenin müşterilerden kasada bahşiş istemesi nedeniyle bahşiş kültürünün “kontrolden çıktığına” inanıyor. Yüzde 32’si ihbar ekranlarını sinir bozucu buluyor ve yüzde 41’i şirketlerin çalışanlarına daha iyi ödeme yapması gerektiğine inanıyor.


Çözüm


Almanya’da da restoranlarda insanlar giderek daha fazla kartla veya cep telefonuyla ödeme yapıyor. Belirtilen uç yüzdelerine sahip ilgili cihazlar giderek daha sık kullanılmaktadır. Ancak Ticaret Yönetmeliği’nin 107. maddesine göre her misafir, nedeni ne olursa olsun, bahşiş verip vermeyeceğine ve ne kadar bahşiş vermek istediğine kendisi karar verme hakkına sahiptir. Dijital ödeme cihazlarıyla psikolojik orta yolu seçen herkes genellikle yüzde 15’lik bir bahşiş ek ücretiyle karşı karşıya kalıyor. Ancak belki de bu, restoranda özellikle güler yüzlü hizmet ve iyi yemek için uygundur.