Uçak biletleri: seyahat acenteleri haksız rekabet nedeniyle Ryanair’e dava açtı

Muqe

New member
Ryanair ve seyahat acenteleri arasındaki savaş devam ediyor. Bu sefer, haksız rekabet nedeniyle bir toplu dava yoluyla havayolunu mahkemeye taşıyarak saldırıyı başlatan ikincisidir. Orada yaptı Confcommercio’ya bağlı ticaret birliği Fiavet 1400 civarında acente ve tur operatörünü bir araya getiriyor. Temmuz ayı başlarında Milano mahkemesine celpname tebliğ edildi ve ilk duruşmanın Aralık ayı ortasında yapılması bekleniyor.

Anlaşmazlığın merkezinde, Ryanair’in yalnızca web sitesinde yaptığı uçak bileti satışı var. Ancak konu bundan ibaret değil. Tek bir gezgin satın alıyorsa, sorun yok. Ancak bir aracı bunu yaparsa, İrlandalı taşıyıcı “önce bileti satar ve ardından çevrimiçi check-in prosedürünü engellemek için her yolu dener, örneğin karmaşık bir prosedürde her yolcunun yüz tanımasını isteyerek ve sınırlı bir süre içinde sonuçlandırılır” diye açıklıyor. Fiavet’in avukatı Federico Lucarelli. “50’den fazla öğrenci ve öğretmenin olduğu bir okul gezisini hayal edelim: bir ajansın bu yükümlülükleri yerine getirmesi son derece zor, bazen imkansız hale geliyor”.

Ayrıca Fiavet bir notta, “çekin gerçekliğini doğrulamak için yolcunun imzasını gerektiriyor, bu uygulama en fazla 7 gün sürüyor ve bunun için yolcu belgesinin bir kopyası ve kameralı bir cihaz gerekiyor”. Ryanair bu limitleri koyan tek havayolu ama taşınan yolcu sayısında da İtalya’da bir ilk olduğu için davanın neden açıldığını anlamak zor değil. Michael O’Leary liderliğindeki şirket, biletlerinden birini satan acentelere bugüne kadar herhangi bir komisyon ödemiyor (ve bu konuda tek değil), ancak operatörlerin müşterilerinden talep ettiği komisyon işi, bilet başına 10-15 avro civarında kalıyor.

Lucarelli, “Bu durumda komisyonları gözden geçirmek istemiyoruz, ancak yargıcın işimizi yapma hakkımızı tanıdığına dikkat çekiyor: ayrımcılığa uğramadan müşterilerimiz için uçak bileti satmak. Aracılık faaliyetinin İtalyan kanunları tarafından öngörüldüğünü hatırlatırız” dedi. Fiavet ayrıca acente başına yüz avro olarak belirlediği sembolik tazminat istiyor.

Seyahat acenteleri tüketici derneğine sordu Adikonsum amaca katılmak için. Ulusal sekreter Andrea Di Palma, “Bu, değerlendirmekte olduğumuz bir karar ve yaz bitmeden Ryanair ile görüştükten sonra alacağımız bir karar: bize kapsamlı açıklamalar yapmazlarsa katılacağız. Sadece acente aracılığıyla rezervasyon yapanlar için yüz tanıma uygulaması, bu tür bir hizmete yönelen, genellikle daha yaşlı ve daha az dijital bilgiye sahip tüketicilere karşı da ayrımcı bir uygulama gibi görünüyor.”

Öncesi


2020’de Ryanair, çevrimiçi seyahat acentelerini (bu yüzden Fiavet ile ilişkili şirketlerden bahsetmeyelim) gezginlere yönelik Covid geri ödemelerini kendileri için alıkoymakla suçlamıştı. Bu vesileyle, taşıyıcı, acenteler ve tüketiciler arasındaki ilişkiyi yalnızca tüketicilerle iletişim kurarak kırmak amacıyla sözde “müşteri doğrulamasını” başlattı. Bugün Fiavet tarafından bildirilen prosedürlerin altında yatan mantığın aynısı.

Bu savaş 16 yıl önce başladı: “2007’de Ryanair, çevrimiçi seyahat acentelerine yönelik politikasını değiştirerek biletlerini satmalarını engelledi” diye açıklıyor. Orsingher Ortu ilişkili stüdyosunun ortağı Marco Consonni: “Ancak, çeşitli Avrupa ülkelerinde, mahkeme davaları, acentelerin Ryanair biletleri için de aracılık yapma hakları olduğunu tespit ederek haklı olduklarını kanıtlayan cezalara yol açmıştır. İtalya’da da temyizde onaylanan bu türden bir cezamız vardı”.