Yatırımcılar içeri girmeli mi yoksa bu sadece bir abartı mı?

RAM

New member



Birkenstock hisselerini 11 Ekim’den itibaren borsadan satın alabiliyorsunuz. Ancak ticaretin ilk günü başarısızlıkla sonuçlandı. Sırada ne var ve yatırımcılar dahil olmalı mı?


Bu, büyük hedeflerin olduğu bir borsa başlangıcıydı: Birkenstock, hisselerini New York Menkul Kıymetler Borsası’nda (NYSE) 46 dolara listelemek istedi ancak sağlık ayakkabısı şirketi yanlış bir adım attı. Çarşamba günü Wall Street’teki ilk kapanış fiyatı, ihraç fiyatının yüzde 12,6 altında 40,20 dolar oldu.


Linz am Rhein’li geleneksel şirket ve danışmanları, görünüşe göre hayal kırıklığını önlemek için fiyatı 44 ila 49 dolar aralığının ortasında ihtiyatlı bir şekilde belirlediler. Sıradaki ne? Tökezleyen başlangıç, özel yatırımcıların başlaması için iyi bir zaman mı, yoksa şirket sadece abartılı reklamdan mı faydalanıyor?


Birkenstock: abartı mı yoksa lüks mü?


Birkenstock, yalnızca bu yıl ABD’de 634 milyon doların üzerinde hasılat yaparak gişede en başarılı film haline gelen “Barbie” filminden beklenmedik bir rüzgar aldı. Oradaki ayakkabılar, beraberinde gelen her şeyle birlikte gerçek dünyanın bir simgesi. Birkenstock sandaletlerinde Margot Robbie’nin vücut bulduğu Barbie, hayatta iki ayağıyla ayakta duruyor. Alman şirketi daha iyi bir reklam mesajı isteyemezdi. Barbie heyecanı ve yeni Birkenstock lüksü hakkında daha fazlasını buradan okuyun.


Aniden, küçük miktarlardaki ayakkabı perakendecileri artık ürün sipariş edemez hale geldi. Birkenstock ayakkabıları diğer mağazalarda tükendi. Hala satın alınabilen standart modellerin fiyatı ise eskisi gibi 40 avro yerine 80 avroydu. Bazı modeller 100 euro sınırının bile ötesindeydi. Lüks markalarla da işbirlikleri yapıldı ve bu da çift başına 950 avroya varan fiyatlara yol açtı.


Yılda 50 milyon çift ayakkabı


Birkenstock altı nesildir ailenin elinde. Şirketin kendi bilgilerine göre kökenleri 1774 yılına kadar uzanıyor. Bu dönemde ayakkabıcı Johannes Birkenstock bir “ayakkabı hanedanı”nın temellerini attı.


Uzun yıllar boyunca CEO’su Oliver Reichert yönetimindeki şirket, Dior ve Manolo Blahnik gibi lüks markalarla yaptığı işbirlikleri sayesinde eko imajını aşındırmaya ve modaya uygun ve modern bir ayakkabı markası haline gelmeye çalıştı.


Yönetim danışmanlığı Roland Berger’in ortağı ve tüketim malları ve perakende alanında uzman olan Faris Momani, “Temel olarak küresel lüks pazarı çok dinamik bir şekilde gelişiyor ve aksaklıklara karşı çok dayanıklı” diye analiz ediyor. “Gelecekte lüks segment bugün olduğundan çok daha fazla potansiyele sahip olacak.”


Birkenstock’un hedefleri iddialı. “Textilwirtschaft” ticaret dergisine verdiği röportajda, hedefin yılda 50 milyon çift ayakkabı satarak bugünkü rakamın neredeyse iki katı kadar satış yapmak olduğu söylendi. Bunun başarılabileceğini gelecek gösterecek. Ancak yüksek değerlemeyi haklı çıkarmak için satışların mümkün olduğu kadar hızlı artması gerekiyor.


Finansal yatırımcı iyi iş çıkarır


Sadece iki yıl önce Amerikalı finans yatırımcısı L Catterton, yaklaşık 4,3 milyar dolar değerlemeyle şirketin çoğunluğunu devralmıştı. L Catterton, Louis Vuitton, Rimowa ve Veuve Clicquot gibi markaları da içeren Fransız lüks ürünler grubu LVMH tarafından desteklenmektedir. L Catterton için halka arz iyi bir iş: ihraç fiyatıyla Birkenstock’un değeri 8,64 milyar dolardı; bu da giriş fiyatının iki katıydı.


İçinde bulunduğumuz mali yılın ilk dokuz ayında şirket yaklaşık 1,12 milyar avroluk satış elde etti. Sonuçta 103,2 milyon euro net kar elde edildi. Bunun en önemli nedeni ise olumsuz döviz kurlarıydı. Birkenstock, geçtiğimiz mali yılı 1,24 milyar euroluk satış ve 187 milyon euroluk kârla kapatmıştı.


Birkenstock’un ekonominin zayıflaması nedeniyle 2023’te planlanan satış artışını yakalayamayacağına dair spekülasyonlar var. New Constructs yatırım şirketinden David Trainer, yüksek değerlemeyi haklı çıkaracak gerekli satışların öngörülebilir gelecekte elde edilebileceğine ve hatta bunun hiçbir zaman gerçekleşmeyebileceğine inanmıyor.


Analistler aşırı değerlemeye karşı uyarıyor


Halka arzdan önce bile analistler değerlemenin çok yüksek olduğu konusunda uyarmıştı. MarketWatch’a göre Trainer, Birkenstock hisselerini arz aralığının ortasına yerleştirse bile şirketin aşırı değerli olacağını söyledi. Bu durumda borsaya yeni girenin piyasa değeri yaklaşık 8,7 milyar ABD doları olacak ve bu nedenle sırasıyla 5,23 milyar ABD doları ve 7,52 milyar ABD doları piyasa değerine sahip rakipleri Crocs veya Skechers’tan önemli ölçüde daha yüksek olacaktır. Dolar geliyor.