RAM
New member
Yerel ulaşımda grev var: Çalışanlar daha iyi çalışma koşulları ve bazı federal eyaletlerde daha fazla para talep ediyor. Peki şu ana kadar yapılan ödemeler ne durumda?
Almanya'da milyonlarca insan için otobüse binmek günlük yaşamın bir parçası: Otobüs şoförleri alışverişe, işe, spor kulübüne veya okula giderken önemli yardımcılardır. Peki gerçekte ne kazanıyorlar?
Şehir içi toplu taşıma araçlarında otobüs şoförlerine tarifeye göre ücret ödenmektedir. Mevcut yerel taşımacılık toplu sözleşmesinin koşulları kamuya açıktır ve federal eyalete göre farklılık gösterir.
Toplu sözleşmede her biri beş düzeyde deneyime sahip 15 ödeme grubu yer alıyor. Otobüs şoförleri beşinci maaş grubuna giriyor. Berlin'de yerel ulaşımdan Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) sorumludur. Orada uygulanan tarife, otobüs şoförlerinin deneyim düzeylerine bağlı olarak ayda brüt 2.700,06 ila 2.935,46 avro arasında almasını öngörüyor. Kasım 2024'ten itibaren 1.900 Euro tutarında Noel ikramiyesi ödenecek. Ayrıca fazla mesai, gece, pazar ve resmi tatil vardiyaları için de ek ücretler alınmaktadır.
Toplu sözleşmede haftalık 38 saatlik çalışma süresi de düzenleniyor. Bu süre 1 Temmuz'dan itibaren 37,5 saate düşecek. Tatil günlerinin sayısı hizmetin uzunluğuna bağlıdır. Şirkette dört yıldan az çalışmış olan çalışanlara 28 gün izin hakkı verilmektedir. Şirkette dört ila sekiz yıldır çalışıyorsanız 29 tatil günü hakkına sahip olursunuz; şirkette sekiz yıldan fazla çalıştıysanız bu sayı 30 güne çıkar.
Ek ücretler, federal eyaletlere göre farklı toplu sözleşmeler ve aynı zamanda tüm otobüs şoförlerinin toplu sözleşme kapsamında istihdam edilmemesi, Stepstone iş platformunda otobüs şoförleri için 30.000 ila 38.700 Euro arasında bir maaş aralığının belirlendiği anlamına geliyor. Platformun verilerine göre ortalama maaş yıllık brüt 34.200 euro.
Mevcut toplu pazarlık anlaşmazlığı neyle ilgili?
Verdi sendikası Pazartesi gününden bu yana, bu Cuma zirveye ulaşacak bir “dalga grevi” çağrısında bulunuyor. Verdi, Perşembe günü 14 federal eyaletteki düzinelerce şehirde halihazırda kapsamlı kısıtlamaların bulunduğunu duyurdu. Birçok yerde otobüs, metro ve tramvay trafiği tamamen durma noktasına geldi. Yalnızca Saarland ve Bavyera'da endüstriyel anlaşmazlıklar yoktur.
Verdi, yerel toplu taşımada yaklaşık 90.000 çalışan için devam eden toplu sözleşme üzerinde baskı oluşturmak istiyor. 130 belediye şirketi etkilendi.
Verdi, mali kayıplar olmadan daha kısa çalışma saatleri, bireysel vardiyalar arasında daha uzun dinlenme süreleri, daha fazla tatil günü veya daha fazla tatil ücreti talep ediyor. Böylece çalışanların üzerindeki yükün hafifletilmesi ve işin daha çekici hale getirilmesi amaçlanıyor. Örneğin Kuzey Ren-Vestfalya'daki işverenler, fazladan bir izin gününün sonuçta mevcut çalışanlar üzerinde ek bir yüke yol açacağını öne sürüyor.