Ekonomistler işe giriş yaşının yükseltilmesini savunuyor

RAM

New member
Ekonomist Monika Schnitzer, trafik ışığı koalisyonunun paketinin ekonomik büyüme açısından çok fazla şey başarabileceğinden şüphe ediyor. Bunun yerine neye ihtiyaç duyulacak – ve emeklilik maaşlarıyla ne yapılması gerekiyor.


Almanya ekonomisi hiçbir ilerleme kaydetmiyor. Geçtiğimiz yılki kayıptan sonra uzmanlar bu yıl ekonomik çıktıda yalnızca küçük bir artış bekliyor. Bunu değiştirmek için trafik ışığı koalisyonu şimdi vergi indirimi, bürokrasiyi azaltma ve vatandaş ödeneği alanlar için daha sert yaptırımlar içeren büyük bir büyüme paketi başlatmak istiyor.


Ama bu yeterli mi? Beş Ekonomik Uzman Konseyi başkanı Monika Schnitzer şüpheci. t-online ile yaptığı bir röportajda, hükümetin neden daha fazla borç almasının daha iyi olacağını, eşler için vergi bölüştürme sisteminin neden reform edilmesi gerektiğini ve Almanların neden daha uzun süre çalışması gerektiğini açıklıyor.


t-online: Sayın Schnitzer, 2025 bütçesine ek olarak, trafik ışığı hükümeti daha fazla büyüme için bir paket de sundu. Hasta Alman ekonomisi için her şey sonunda yoluna girecek mi?


Monika Schnitzer:
Hayır, ama bu çok fazla beklenti olur. Trafik ışığı koalisyonunun bir bütçe üzerinde anlaşması iyi bir şey, çünkü bu konuda zaten şüpheler vardı. Ancak, büyüme paketinin ekonomiye büyük bir destek sağlaması pek olası değil.

imago resimleri 0491869090

Resmi büyüt

“Büyük vergi tartışmalarına paramız yetmiyor” diyor Monika Schnitzer. (Kaynak: IMAGO/imago)

Ekonomi Bakanı Robert Habeck daha iyimser; 49 önlemin hepsi uygulanırsa gelecek yıl %0,5'lik bir ekonomik artış bekliyor. Siz neden onun iyimserliğini paylaşmıyorsunuz?


Tedbirlerin çoğu doğru yönde ilerliyor. Örneğin bürokrasiyi azaltmak şirketlere yardımcı olacak ve daha iyi amortisman seçenekleri de kesinlikle yardımcı olacaktır. Ancak tüm bu tedbirlerin kısa vadede %0,5 daha fazla büyüme sağlaması pek olası değil; bu pek gerçekçi değil. Şirketler için yardımın finansal kapsamı bunun için çok küçük.


Bu, şirketlerin talep ettiği gibi daha fazla vergi indirimine ihtiyaç duyulacağı anlamına mı geliyor?


Sıkıntılı bütçe durumu göz önüne alındığında, büyük vergi tartışmalarını karşılayamayız. Ancak, ekonomiyi canlandırmanın ve aynı zamanda altyapımızı iyileştirmenin başka yolları da var.

Tırnak işareti



Devletin savunmaya ve altyapıya çok daha fazla yatırım yapması gerekiyor


Monika Şinitzer


Bunlar daha fazla devlet borcu, örneğin harap olmuş köprülerin, demiryollarının ve otoyolların yenilenmesi için yatırımlara para anlamına geliyor.


Doğru. Devlet savunmaya ve altyapıya çok daha fazla yatırım yapmalı. Bu ancak daha fazla krediyle mümkün olacak, ki borç freninin sıkı korsesi şu anda buna izin vermiyor. Uzmanlar Konseyi olarak, borç freninin nasıl reform edilebileceğine dair yıl başında önerilerde bulunduk. Özellikle, ulusal borç oranına bağlı olarak borç frenini gevşetmeli ve gayri safi yurtiçi hasılanın yüzde 60'ın altında olması durumunda mevcut yüzde 0,35 yerine yıllık yüzde 1,0 oranında net borçlanmaya izin vermeliyiz. Yüzde 60 ile 90 arasındaki borç oranları için yüzde 0,5'lik izin verilebilir net borçlanma öneriyoruz. Bu, kapsamı önemli ölçüde genişletmiş olurdu, çünkü yüzde 60 eşiğinin hemen üzerindeyiz. Ancak trafik ışığı koalisyonu bu fırsatı kaçırdı, çünkü üç ortaktan biri borç frenine dogmatik bir şekilde bağlı kalıyor ve muhalefetin de ikna edilmesi gerekecekti.


Geçmişte, sorun sıklıkla devletin borca girmesi, parayı yollar inşa etmek için kullanacağına söz vermesiydi – ama sonunda annenin emekli maaşı gibi şeyleri finanse etmekle sonuçlanıyordu. Bu nasıl ele alınabilir?


Bu tehlike gerçekten gerçek. Şu anda çokça tartışılan bir fikir, Bundeswehr için Temel Yasa'da yer alanla benzer özel bir altyapı fonu fikri. Bunun kesinlikle çekici bir yanı var, çünkü o zaman bu potadaki paranın gerçekten sadece büyük altyapı projelerine gittiği açık. Ama aynı zamanda bütçede kapsam açıyor ve bu da daha sonra yanlış şeyler için kullanılabilir. Dahası, böyle bir fon sonunda tekrar boşalacaktır. Bu yüzden aklımda başka bir şey var.


Örneğin, yukarıda bahsi geçen borç freni reformuna ek olarak, altyapımızın yenilenmesi için sabit bir yatırım kotası belirleyebiliriz. Başka bir deyişle, NATO'nun savunma bütçesi için yüzde iki hedefine benzer şekilde, köprüler, yollar, demiryolları ve daha fazlasına yatırımlar için bir kota belirleyebiliriz.